Thursday, 30 August 2012
Wednesday, 29 August 2012
PAMERAN KEKEJAMAN PENGGANAS KOMUNIS
Zaman penjajahan komunis di Tanah Melayu |
Lembaga Muzium
Negeri Sembilan akan menganjurkan pameran Kekejaman Pengganas Komunis di Muzium
Negeri, Jalan Sungai Ujong selama tiga
bulan mulai 3 Sept ini sempena program sambutan Bulan Kemerdekaan ke-55.
Kekejaman Komunis Terhadap Anggota Keselamatan |
Pameran dalam
bentuk gambar, dokumen, senjata, peralatan dan model ini memaparkan
kekejaman pengganas komunis khususnya sewaktu zaman darurat di Tanah Melayu
(1948-1960) dan dibuka percuma kepada pengunjung.
Tentera Komunis |
Selain itu, satu
lagi pameran oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan diadakan di perkarangan
Muzium Negeri selama tiga hari mulai 3 Sept. Katanya pameran ATM ini akan
menampilkan 'mock-up' pangkalan tentera dalam hutan, selain kenderaan dan
senjata yang digunakan ATM. Forum pengkisahan sejarah semasa zaman darurat akan
turut diadakan sempena perasmian pameran Kekejaman Pengganas Komunis ini pada 3
Sept.
Penghormatan kepada Perwira Negara |
Tuesday, 28 August 2012
ROHINGNYA DAN NILAI KEMERDEKAAN MALAYSIA
Dalam kemeriahan
kita menyambut Hari Raya dan bergembira bersama sanak-saudara, jangan kita lupa
dengan saudara-saudara seagama di tempat lain yang tidak dapat merayakan hari
raya seperti mana kita merayakannya.
Ya, cliche. Tetapi itulah hakikatnya. Ketika kita sedang sibuk memilih kuih raya mana yang mahu disumbat ke dalam esofagus, kawan-kawan kita di Palestin sedang memilih batu kerikil mana yang mahu dilontarkan kepada tentera rejim zionis Israel hari ini. Ketika kita sedang sibuk menggayakan baju raya baru kita yang berkilauan warnanya, sahabat-sahabat kita di Syria tiada baju untuk dipakai dek dibakar oleh tentera-tentera rejim Bashar al-Assad. Dan ketika kita riang gembira menyembelih ayam, kambing dan lembu untuk dijadikan juadah raya, saudara-saudara Rohingya kita disembelih untuk dijadikan 'juadah raya' oleh pelampau Buddha Rakhine.
Ya, cliche. Tetapi itulah hakikatnya. Ketika kita sedang sibuk memilih kuih raya mana yang mahu disumbat ke dalam esofagus, kawan-kawan kita di Palestin sedang memilih batu kerikil mana yang mahu dilontarkan kepada tentera rejim zionis Israel hari ini. Ketika kita sedang sibuk menggayakan baju raya baru kita yang berkilauan warnanya, sahabat-sahabat kita di Syria tiada baju untuk dipakai dek dibakar oleh tentera-tentera rejim Bashar al-Assad. Dan ketika kita riang gembira menyembelih ayam, kambing dan lembu untuk dijadikan juadah raya, saudara-saudara Rohingya kita disembelih untuk dijadikan 'juadah raya' oleh pelampau Buddha Rakhine.
Itulah masalahnya umat Islam hari ini yang melihat sesuatu perkara berdasarkan 'issues-oriented',
iaitu perjuangan yang berdasarkan isu dan bukannya perjuangan agung membela
ummah dan agama. Oleh itu, marilah kita kembali melihat nasib umat Islam
Rohingya yang diperlakukan dengan begitu jijik sekali oleh etnik Rakhine yang
rata-ratanya beragama Buddha. Semoga perkongsian ini akan menjadi pencetus
untuk kita lebih cakna dengan isu ummah di masa-masa hadapan dan tidaklah
berbasa-basi dan acuh tak acuh sahaja. Semoga selepas ini kita lebih konsisten
dan persisten dalam memperjuangkan nasib saudara-saudara seaqidah kita.
Latar Belakang Tragedi
Latar Belakang Tragedi
Secara ringkasnya,
etnik Rohingya sudah lama teraniaya dan hidup dalam penderitaan. Cuma tahun
ini, telah berlaku suatu krisis yang membawa kesengsaraan mereka ini ke pentas
dunia di zaman yang penuh dengan kemajuan maklumat dan teknologi. Sebenarnya
tragedi kemanusiaan yang dialami oleh umat Islam Rohingya berlaku sejak 1938
lagi apabila dilaporkan seramai 30,000 orang Muslim telah dibunuh pada 26 Julai
1938. Tragedi yang sama juga berulang pada tahun 1942, 1968 dan 1992.
Manakala tragedi
yang bermula pada awal Jun tahun 2012 ini tercetus apabila seorang wanita etnik
Rakhine dirogol dan dibunuh, dan perbuatan itu didakwa dilakukan oleh beberapa
lelaki daripada etnik Rohingya. Sebagai tindak balas dendam, puak Rakhine ini
telah mengepung dan menyerang sebuah bas dan membelasah lantas membunuh sepuluh
orang lelaki Rohingya, kerana menyangkakan mereka yang bertanggungjawab membunuh
dan merogol wanita etnik Rakhine itu. Inilah taktik lazim penjahat mahu
mencipta isu, iaitu isu untuk menghalalkan perbuatan haram mereka. Sama seperti
Amerika yang membedil Afghanistan, kerana mendakwa Osama ben Laden berada di
negara tersebut.
Selepas kejadian
itu, segala kekejaman puak Rakhine bermaharajalela. Krisis ini menjadi semakin
parah dan berlarutan apabila ia bertukar menjadi lebih ganas dan brutal dengan
pembunuhan etnik Rohingya secara berkumpulan oleh puak Rakhine. Etnik Rakhine
mengambil kesempatan ini untuk melunaskan dendam mereka terhadap bangsa
Rohingya ini yang telah disimpan sejak sekian lama. Lebih memburukkan keadaan
adalah apabila diberitakan bagaimana pihak tentera dan polis yang rata-ratanya
juga beragama Buddha turut bekerjasama dalam pembersihan etnik Rohingya ini.
Laporan daripada
Amnesty International menyatakan bahawa kemungkinan ribuan umat Islam Rohingya
telah disembelih oleh puak pelampau Rakhine. Pelarian Rohingya ke Bangladesh
mendakwa bagaimana pihak polis, tentera dan etnik Rakhine menembak penduduk
kampung dengan begitu bersahaja tanpa rasa bersalah. Tambah menyedihkan ialah
wanita Islam tidak dibenarkan memakai hijab dan ramai di antara mereka yang
ditindas, dirogol dan sebagainya. Bukan itu sahaja, malahan masyarakat Islam di
sana turut dinafikan hak dari segi perubatan samada di hospital mahupun di
klinik-klinik dan mereka dipaksa membayar dengan harga yang terlampau tinggi
untuk setiap kos rawatan yang ingin mereka dapatkan.
Ada Apa Dengan Rohingya?
Menurut sejarah,
etnik Rohingya sudah lama menetap di Burma (nama lama bagi Myanmar) yang
berjiran dengan tanah Bengal ketika itu (Bangladesh belum lagi tertubuh).
Mereka ini sudah lama menetap di Arakan, sehinggalah penaklukan oleh
orang-orang Burma yang menyebabkan mereka terpaksa melarikan diri ke Chittagong,
daerah di bawah kekuasaan British yang berjiran dengan Arakan. Arakan adalah
wilayah yang sedang bergolak sekarang ini. Dan secara mudahnya, etnik Rohingya
merujuk kepada golongan Muslim yang pernah menetap di Arakan, dan kemudian
berhijrah ke Chittagong sebelum kembali semula ke Arakan.
Semasa penjajahan
British di India, pihak British telah menggalakkan orang-orang Bengal,
terutamanya dari Chittagong untuk berhijrah ke Arakan untuk menguruskan dan
bercucuk-tanam di sana. Disebabkan British memerlukan tenaga buruh murah untuk
menguruskan tanaman padi di Burma, kemasukan imigran dari Bengal ke Burma
meningkat dengan mendadaknya. Untuk rekod, penghijrahan yang berlaku ini
melibatkan seluruh wilayah di Burma dan tidak hanya terhad di Arakan sahaja.
Akibat penghijrahan secara berjemaah ini, orang Bengal menguasai ekonomi dan
sosio-politik di Burma. Hal ini telah menyemai rasa inferior dan rasisme di
kalangan penduduk peribumi Burma.
Kebencian orang
Burma terhadap orang-orang Rohingya bertambah parah ketika penaklukan Jepun di
Asia. Orang-orang Rohingya majoritinya menyokong pakatan yang antara lainnya
terdiri daripada pihak British, manakala etnik Rakhine menyokong penuh
penjajahan Jepun ke atas Burma. Akibat daripada perbezaan ideologi ini, ribuan
etnik Rohingya dibunuh dengan kejamnya oleh kedua-dua pihak Rakhine dan tentera
Jepun. Ramai orang-orang Rohingya melarikan diri ke Chittagong.
Semasa pemerintahan junta tentera pula, nasib orang-orang Rohingya bertambah buruk. Di bawah pemerintahan kuku besi Jeneral Ne-Win, operasi tentera dilakukan berskala besar dan bersistematik terhadap golongan minoriti di Burma. Antara operasi yang paling ganas adalah Operasi Raja Naga. Untuk rekod, bukan orang-orang Rohingya di Burma sahaja yang menjadi mangsa diskriminasi ini, tetapi golongan minoriti yang lain juga seperti orang Kokang dan Cina Muslim.
Semasa pemerintahan junta tentera pula, nasib orang-orang Rohingya bertambah buruk. Di bawah pemerintahan kuku besi Jeneral Ne-Win, operasi tentera dilakukan berskala besar dan bersistematik terhadap golongan minoriti di Burma. Antara operasi yang paling ganas adalah Operasi Raja Naga. Untuk rekod, bukan orang-orang Rohingya di Burma sahaja yang menjadi mangsa diskriminasi ini, tetapi golongan minoriti yang lain juga seperti orang Kokang dan Cina Muslim.
Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, etnik Rohingya adalah salah puak atau
bangsa minoriti yang teraniaya sekali di dunia ini. Mereka tidak punya negara
atau pemerintahan sendiri. Tiada negara yang mahukan mereka. Malah di Myanmar
sendiri, mereka perlu meminta izin setiap kali mahu berkahwin atau keluar
daripada kampung halaman mereka! Kehidupan mereka sehari-hari amat sinonim
dengan kedhaifan, penderitaan dan kesengsaraan. Isu yang dihadapi oleh
masyarakat Rohingya lebih kepada proses penghapusan etnik oleh Rakhine, sama
seperti mana di Bosnia dan Chechnya satu ketika dulu.
Marilah kita
bersama-sama mensyukuri nikmat kehidupan tinggal di bumi Malaysia yang kita
cintai ini. Semoga saudara kita yang sedang berjuang sentiasa mendapat
perlindungan dari Allah S.W.T...Selamat Hari Merdeka...
Friday, 24 August 2012
ADAKALANYA KITA LUPA, LEKA AKAN PERANAN TENTERA
Secara jujurnya, berapa ramaikah antara kita khususnya generasi muda
yang berminat membaca artikel berkaitan dengan kisah dan pengorbanan perajurit
dalam usaha menggapai kemerdekaan negara?
Namun
realitinya terdapat segelintir pihak memandang sambil lewa pembacaan artikel
berkenaan, kerana merasakan ia adalah sesuatu yang membosankan serta tiadanya
penyisipan elemen hiburan.
Biarpun
hanya membabitkan komuniti kecil, namun seharusnya pengorbanan perajurit
dihayati semua golongan tanpa kira tua, muda, kanak-kanak apatah lagi tatkala
menjelang hari kemerdekaan pada 31 Ogos ini.
Kalau
diimbas, kemeriahan sambutan kemerdekaan tidak sekadar diisi dengan penceritaan
pengorbanan perajurit menerusi medium berita, rencana, malah pemupukan ke arah
peningkatan semangat patriotisme ini turut diaplikasikan dalam pelbagai kaedah.
Antaranya,
menerusi drama genre sejarah, dokumentari khusus selain program-program
sambutan kemerdekaan yang dianjurkan.Namun, semuanya berbalik kepada persoalan
berapa ramaikah antara kita yang begitu menghargai, menjiwai dan menghayati
akan erti sebenarnya pengorbanan perajurit ini?
Lupa kepentingan tentera
Sudahlah
nilai patriotisme di kalangan golongan muda sering dipertikaikan dengan ada
antara mereka menganggap hari kemerdekaan tidak lebih daripada sekadar cuti
awam.
Bagaimanapun, apa yang paling mendukacitakan apabila ada segelintir pihak bukan sahaja tidak menghargai pengorbanan perajurit sebelum ini bahkan memandang sebelah mata atau lupa akan kepentingan tentera hari ini.
Bagaimanapun, apa yang paling mendukacitakan apabila ada segelintir pihak bukan sahaja tidak menghargai pengorbanan perajurit sebelum ini bahkan memandang sebelah mata atau lupa akan kepentingan tentera hari ini.
Bagi
mereka, peranan tentera hanya perlu disanjung sebelum era kemerdekaan yakni
sebelum tahun 1957 kerana mengaitkan anggota pertahanan negara dengan Darurat
yang berlaku pada waktu itu, namun adakah mereka benar-benar menghargainya?
Berbanding pada hari ini, di mana negara aman dan makmur dan masyarakat pelbagai bangsa dalam satu negara hidup aman, sejahtera, sehingga menjurus kepada satu pemikiran sempit, mempertikaikan kepentingan untuk mengwujudkan satu pasukan tentera berkaliber.
Berbanding pada hari ini, di mana negara aman dan makmur dan masyarakat pelbagai bangsa dalam satu negara hidup aman, sejahtera, sehingga menjurus kepada satu pemikiran sempit, mempertikaikan kepentingan untuk mengwujudkan satu pasukan tentera berkaliber.
Semuanya
berlaku disebabkan mereka mengambil enteng akan peranan anggota tentera di
samping tiadanya minat untuk mengetahui kisah perajurit serta sejarah negara.
Kalau diikutkan, sejarah serta pengetahuan mengenai kisah pengorbanan perajurit beperanan serampang dua mata di mana selain menajamkan semangat patriotisme ia juga membuka mata seluasnya akan peranan anggota tentera. Namun peranan tentera hari ini dilihat seperti tiada kepentingan, sekadar beraksi di pembarisan, pameran, ekspo serta pemberian bantuan.
Kalau diikutkan, sejarah serta pengetahuan mengenai kisah pengorbanan perajurit beperanan serampang dua mata di mana selain menajamkan semangat patriotisme ia juga membuka mata seluasnya akan peranan anggota tentera. Namun peranan tentera hari ini dilihat seperti tiada kepentingan, sekadar beraksi di pembarisan, pameran, ekspo serta pemberian bantuan.
Walhal,
keamanan, keharmonian dikecapi hari ini bukan sekadar hasil daripada tonggak
kepimpinan negara malah merupakan pengorbanan anggota keselamatan, tanpa kira
siang malam, tidak kenal erti penat lelah, tinggalkan isteri dan anak
semata-mata hanya satu, menjaga serta mempertahankan kemerdekaan yangdikecapi
selama 55 tahun ini!
Negaraku Merdeka
Tiadanya
peperangan, negara sudah merdeka, tidak bererti kita sudah terlepas daripada
ancaman musuh. Kita harus ingat kewujudan tentera ini sebagai benteng daripada
ancaman luar. Bukannya apabila mengaitkan tentera, kita mesti berperang, bukan.
Lagipun, bukan dasar kita untuk menakluki mana-mana negara lain.
Jika
kita lihat tentera tidak penting, dengan kedudukan Malaysia yang strategik ini
ada kemungkinan kita akan dijajah sekali lagi. Kita mesti setanding dengan
negara lain dalam aspek pertahanan, demi menjaga keselamatan negara.
Biarpun peranan tentera tidak dapat dilihat secara meluas, hakikatnya anggota keselamatan ini sama ada darat, laut mahupun udara, mereka yang bertanggungjawab menjaga sempadan, melakukan pemantauan, rondaan bagi mempertahankan negara daripada diceroboh oleh anasir jahat mahupun membanteras penyeludupan senjata, manusia.
Dengan
adanya langkah kawalan ini, ia bukan sahaja menjanjikan keamanan, keharmonian
kepada masyarakat sehingga menyebabkan ada antara mereka memandang sebelah mata
akan peranan komuniti pertahanan ini, namun harus diingat tentera antara faktor
penyumbang kepada pembangunan ekonomi negara serta tarikan pelabur luar.
Namun,
disebabkan sebahagian besar generasi sekrang sudah merasai kenikmatan dunia,
dan tidak pernah merasai cabaran keperitan sebelum itu, kebanyakannya lupa dan
leka akan kepentingan tentera.
Ditambah
pula dengan semangat patriotisme yang kurang menebal, tidak berminat membaca
dan menonton kisah perajurit terdahulu, menyebabkan peranan tentera hari ini
dilihat tidak penting, senario ini boleh melukakan perasaan di kalangan
parajurit yang masih hidup, berjuang demi kemerdekaan negara.
Konfrontasi Malaysia-Indonesia
1963-1966
Mungkin
ada yang lupa akan peristiwa ini. Biarpun ia sudah lama berlalu, namun
Konfrontasi Malaysia-Indonesia ini merupakan satu sejarah hitam moden yang
berlaku selepas era kemerdekaan negara, merungkai akan kepentingan untuk
mengwujudkan barisan tentera berkaliber.
Katakanlah
kalau kita kalah pada konfrontasi itu, kemerdekaan negara akan habis dan
ditakluk semula serta menjadi rakyat Indonesia.Konfrontasi ini menjadi satu
penggerak untuk membangunkan satu kuasa tentera darat, laut dan udara yang kuat
bagi memastikan keamanan negara berterusan. Ia seperti kalau anda ada rumah
yang cantik, tetapi kalau tidak ada pagar, tiada gunanya.
Pengisian sambutan kemerdekaan
Mungkin,
menyalahkan sepenuhnya generasi muda bukanlah satu tindakan wajar.
Ada kemungkinannya pengisian sambutan
kemerdekaan negara perlu dijadikan pemangkin semangat patriotisme serta rasa
penghargaan kepada anggota tentera.
Namun begitu, semuanya berbalik kepada didikan sejak kecil lagi. Pemupukan semangat patriotisme di samping menghargai jasa tentera bukan sahaja sebelum era kemerdekaan tetapi sehingga saat ini harus disemai setiap masa.
Harus diingat, tanpa adanya anggota tentera tidak mungkin kita dapat hidup seaman, sedamai ini.
Namun begitu, semuanya berbalik kepada didikan sejak kecil lagi. Pemupukan semangat patriotisme di samping menghargai jasa tentera bukan sahaja sebelum era kemerdekaan tetapi sehingga saat ini harus disemai setiap masa.
Harus diingat, tanpa adanya anggota tentera tidak mungkin kita dapat hidup seaman, sedamai ini.
Thursday, 23 August 2012
SHOWING YOUR TRUE COLOURS – THE NAVAL ORIGINS OF SOME POPULAR NAVAL PHRASES
For over two hundred
years, the United Kingdom ruled the world. From the start of the Georgian Era,
until the end of the Second World War, Britannia ruled the waves and oceans of
the globe. When the English culture and language was spread so far around the
world for so long, and when the British Royal Navy was such a key part of
spreading this culture, several, now, well-known phrases in the English
language, were spread around the world and gradually started being worked into
popular speech. But what do these phrases mean, and where do they get their
origins from? This article will look into the backgrounds of some of the more
well-known English phrases which had their origins in the British Royal Navy of
the 18th and 19th centuries.
If someone asks you
to ‘bite the bullet’, it means to put up with something unpleasant for a short
period of time, to get it over and done with. This phrase had its origins in
naval surgery of the 18th century, appropriately enough. The ‘something
unpleasant’ was having a limb amputated, and to take your mind off the pain
(and more importantly, to stop you screaming), the surgeon’s mate literally
gave you a bullet (that is to say, a musket-ball), to bite on. He’d shove it in
your mouth and instruct you to ‘bite the bullet’ to distract you from the pain,
while the surgeon amputated your limb. In later years, the bullet was replaced
with a folded piece of leather (which was more comfortable than biting on a
solid lead ball!), but the expression ‘bite the bullet’, remained.
Black as Pitch.
Something described
as being ‘black as pitch’ generally means that it’s so dark, you can’t see
anything. But what is pitch?
Pitch was a black,
tarry substance used in shipbuilding during the days when most ships were still
made of wood. Pitch, together with oakum (rope-fibres), were hammered into the
seams of the wooden planks onboard ships, to make the hulls watertight. The
pitch was so dark that it eventually passed into common parlance that something
which was too black to see the details of, was known to be as ‘black as pitch’.
Also, the type of jug, today known as a ‘pitcher’, was the vessel or container
in which pitch was stored and poured from, when it was in-use.
Broadside.
If someone is said
to be giving you a ‘broadside’, it means that they’re attacking you viciously
for some reason, perhaps for an opinion that you hold or a belief that you
have. Back in Napoleonic times, a ‘broadside’ was a naval tactic for attacking
the enemy.
A ‘broadside’ is
literally the broad side (long, wide, big side) of a ship. Firing a broadside
meant shooting all the cannons you had on one side of your ship, for maximum
firepower. Thus, a ‘broadside’ meant throwing everything you could muster, at
the enemy.
Mainstay
If something is the
‘mainstay’ of something, it means it’s the one thing which holds it up, the
most important thing which keeps it all together.
Onboard a sailing
ship, the ropes which held the masts rigid were called ‘stays’. The ‘mainstay’
was therefore the most important of these ropes, which kept the mast from
toppling over in a storm.
Running the Gauntlet
To ‘run the
gauntlet’ means to endure a punishment dealt out by your friends or colleagues.
Back in the 1700s, it was an actual naval punishment.
If a sailor was
condemmed to ‘run’ or ‘walk’ the guantlet, it meant that he would be led around
the the quarterdeck of the ship and flogged by his fellow sailors. Typically,
two officers would stand around the convicted man, one in front (walking
backwards), and one behind him, both holding out swords, pointed at his back
and abdomen, to prevent him from running away. All the other sailors were given
knotted ropes. As the sailor was ‘run through the gauntlet’, each of the other
sailors would flog him with his given piece of rope, until the man had reached
the end of the line.
Shake a leg.
Your grandparents
might use this phrase on you, by coming into your bedroom in the morning,
grabbing you by the ankle and calling out ‘Come on! Shake a leg!’, or words to
that effect. It basically means ‘wake up!’ But where does this phrase come
from?
Before rules were
tightened and regulations stiffened, one of the perks of being a sailor or a
ship’s officer, was that you could bring your wife or sweetheart onboard with
you, for the long voyages. She was someone to talk to, someone to be intimate
with and someone to nurse you if you were injured. Usually, husbands and wives
or sweethearts, would sleep in hammocks. Since the hammocks onboard
sailing-ships were designed to wrap around you really tightly (so as to prevent
you falling out in a storm), ascertaining who was sleeping in which hammocks
without actually asking them to stick a bodypart out, was pretty hard. When
officers went to wake up the men for their shift-duties, they would go through
the berths shouting out “shake a leg!” or “show a leg!”. If a woman’s leg
appeared out of the hammock, the sleeper was left alone. If a man’s leg popped
out, he was hauled out of bed and made to report to duty.
To “show your true
colours” means to show yourself for who you really are, or to show your true
intentions in a given situation. But what are ‘colours’ and how do you show
them?
In naval warfare of
the 18th century, your ‘colours’ were your flags, specifically, your naval jack
(the naval flag of the country which your ship was a part of). Under the
Articles of War (the Royal Navy’s code of conduct for nearly 400 years;
discontinued in 2006!), when going into battle, you were obliged to run up your
colours (your naval flag), to identify the nationality of your ship. If you
wished to decieve your enemy, you might run up a different flag than that which
belonged to your country, perhaps to make the other ship think that you were an
ally. Once you were nice and close, within firing-range, you’d literally ‘show
your true colours’ as say, a British Man-o’-War instead of a French one, and
open fire on a French warship, catching its crews off-guard and gaining an
advantage in battle.
Sailing into battle
under false colours went against the Articles of War, but unscrupulous captains
and officers who cared more for payback and beating the enemy than stuffy rules
and regulations, would often go into action with false colours in order to gain
the element of surprise.
Show/Learn the ropes.
When you start on
something new, you’re generally put under the instruction of a more experienced
person who will ‘show you the ropes’, that is, teach you the basics of the job
which you are to perform.
Onboard a sailing
ship, the ‘ropes’ was the rigging. The stays, ratlines, lashings and other
cordage, which operated the ship’s sails. Learning the ropes meant being able
to know instantly, which ropes did what, so that you could power the ship
effectively through the waves.
Loose Cannnon.
A ‘loose cannon’ is
something or someone that is totally out of control, which is going around
everywhere, wrecking everything and laying waste to whatever it touches. This
phrase came from the gun-decks of 18th century warships, where a cannon and its
gun-carriage (which weighed several hundred pounds) might literally break loose
from its shackles and ropes, and rock and roll and pitch and swing all over the
gun-deck, causing catastrophic damage, like a battering-ram from hell.
Pipe Down.
Yet another phrase
your grandparents might use. To ‘pipe down’ is a polite way of saying ‘shut
up!’. But what’s the pipe?
The ‘pipe’ is the
Bosun’s pipe. The bosun (or ‘boatswain’, as is his full title), was a member of
the ship’s crew, in charge of the sails, rigging, and as the name suggests, the
ship’s boats. The bosun’s pipe was the long, thin metal whistle which he used
to issue commands. On a roaring ocean, or on a warship in the thick of battle,
shouted commands were almost useless, since nobody would hear them. The shrill,
piercing, almost dog-whistle-like sound of the bosun’s pipe, could be heard
clearly over the sounds of wind, rain or cannonfire. A bit like morse code, the
bosun piped out long and short notes, which meant various commands.
To ‘pipe down’ meant
to be absolutely dead silent. As the pipe could be heard for a considerable
distance, it also meant that the bosun was not to blow on his pipe (sounds
travel a long way over water), which might reveal the position of the ship in
the dark, or in fog, when they were hiding from a persuing enemy.