Followers

Friday, 25 January 2013

ATM JADIKAN RAFOC MENTOR BAGI TUJUAN PEMANTAPAN PASUKAN



Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan menjadikan Persatuan Pegawai-pegawai Bersara Angkatan Tentera (RAFOC) sebagai mentor bagi memantapkan perkhidmatan pasukan keselamatan itu di negara ini.

Panglima ATM Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata RAFOC memainkan peranan penting berdasarkan pengalaman yang dimiliki mereka sebelum ini meskipun sudah tidak berkhidmat lagi. Pengalaman mereka dalam aspek keselamatan dan sebagainya semasa berkhidmat dahulu dilihat mampu dimanfaatkan anggota pasukan ATM sekarang dan di masa akan datang.

RAFOC sebagai persatuan yang tetap releven dan yakin mampu menyalurkan cadangan bernas serta menyambut baik sebarang pandangan mahupun cadangan dari semasa ke semasa bagi kebaikan ATM sendiri.


Sementara itu, Presiden RAFOC Jeneral (B) Tan Sri Datuk Mohd Ghazali Mohd Seth berkata RAFOC sentiasa bersedia untuk memberikan sebarang pandangan atau pendapat dalam meningkatkan perkhidmatan ATM. “Kita ingin memberikan khidmat dan kudrat kita bagi menolong ATM tidak kira dari aspek pasukan angkatan tentera, kebajikan pegawai-pegawai yang telah bersara mahupun terhadap negara. RAFOC juga sedang berusaha menambah keahlian yang ketika ini hanya seramai 500,” katanya dan menambah usaha itu bagi memastikan suara RAFOC didengari dan lebih diyakini dengan keahlian yang lebih ramai.


Pada forum itu, PAT turut menyampaikan hala tuju dan transformasi ATM pada ketika ini manakala RAFOC mengetengahkan isu perbincangan antaranya berkaitan layanan, kemudahan kesihatan, perubatan, perwarisan pencen dan sebagainya.

Sumber : Bernama

Tuesday, 22 January 2013

BEING A NAVAL OFFICER


Young Naval Officer

While being a naval officer may not be one of the easiest jobs, it could well be the most rewarding. It might not make you rich or famous, but it can be a job in which you have great pride.

Your duties as a naval officer are immense; yet so is your authority. Use this authority wisely in performing your duties. Remember, the rank you wear on your shoulder don’t make you smarter; they only give you authority, Depend on your CO,s and petty officers for guidance; they have the experience and can teach you much if you will let them.

Do you remember what the role of the Royal Malaysian Navy?

"The Navy’s role is to be ready to conduct prompt and sustained combat operations in support of the national interest."

For the Navy to be able to fulfill this role, you, as a naval officer, must be ready to perform your military duties. Only through self-examination, study of your job, and mature and rational performance can you fulfill your duties and responsibilities as a naval officer.

As always, "Thank you for your Service and your leadership."

Leadership of Royal Malaysian Navy

Saturday, 19 January 2013

A FEW IDEAS FOR YOUR CONSIDERATION



 
 1.   Things are never as bad as they appear, and will always look better in the morning

2.   Get angry at the right person at the right time and then get over it.

3.   Do not link your ego to your position; remain open-minded

4.   Never say never.  The glass is half full.  The job can be done.

5.   Be careful what you wish for as it will likely happen.

6.   Do not let negative facts drive good decisions.

7.   You can not make someone else’s choices; don’t let them make yours.

8.   The devil is in the details so check them—you get what you inspect; not what you expect.

9.   Share credit when you get a BZ, and take the heat when your division, dept, ship, or organization goons it.

10. Always remain calm and be kind; its nice to be nice.

11. Have a vision and be demanding but not condescending.

12. Lead by example and try and establish good, self-sustaining habits from the get go.

13. Perpetual optimism is a force multiplier.

14. When in doubt step back, take a deep breath, ask for help and get the big picture.

15. Make all tasks and tasking fun and maintain your sense of humor even in when times are tough.

Adapted from Colin Powell's list

Thursday, 17 January 2013

TLDM TIDAK GUNA WANG AWAM BAYAR AH LONG, PANGLIMA TENTERA LAUT



Oleh : LAKSAMANA TAN SRI ABDUL AZIZ JAAFAR

Saya ingin menjawab kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) SM Mohamed Idris dalam ruangan Forum akhbar Utusan Malaysia 15 Januari 2013 di halaman 12 yang mendakwa Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menggunakan 'wang awam' untuk menyelesaikan hutang ah long yang diambil anggotanya. Sumber sini.



Kenyataan tersebut adalah tidak benar dan beliau telah menyalah tafsir laporan akhbar yang mendedahkan TLDM berjaya menyelesaikan sebanyak RM139,000 hutang ceti haram atau ah long yang melibatkan 102 anggota yang dikeluarkan baru-baru ini.

Tindakan SM Mohamed menyelar tanpa usul periksa dan bersifat spekulatif boleh menimbulkan persepsi buruk masyarakat terhadap perkhidmatan TLDM.

Kita sedia maklum bahawa setiap individu dalam sesebuah organisasi pasti tidak lari daripada masalah hutang. Menyedari hakikat ini, TLDM telah mengambil pendekatan yang proaktif untuk menangani masalah hutang ah long yang membelenggu warganya.

Masalah ini sekiranya tidak dibendung boleh menjejaskan fokus warga yang bermasalah dalam melaksanakan kerja seharian dan tanggungjawab yang digalas.

Pendekatan yang diambil TLDM merupakan satu daripada amalan 'best practices' TLDM iaitu memberi bantuan kepada anggota yang bermasalah. Bantuan ini berbentuk pembiayaan pendahuluan yang ditampung oleh Tabung Kebajikan TLDM.

Tabung ini bukan merupakan dana awam dan tidak melibatkan sebarang sumbangan daripada kerajaan. Ia ditubuhkan khusus untuk menyelesaikan masalah kebajikan serta memberi bantuan kepada warga TLDM yang memerlukannya.

Tabung ini telah digunakan untuk mendahulukan bayaran bagi menyelesaikan hutang warga dengan bantuan pihak ketiga pada kadar yang jauh lebih rendah berbanding sekiranya bantuan tidak diberikan.

Jumlah sebenar warga TLDM yang terlibat dengan masalah pinjaman tidak berlesen ini ialah seramai 176 orang. Hasil siasatan terperinci yang dilakukan oleh Tim Pengurusan TLDM, didapati bahawa seramai 74 warga yang terlibat telah membayar lebih daripada jumlah yang sepatutnya dibayar.

Mereka ini telah ditindas oleh ah long yang memberi pinjaman sehingga terpaksa membayar jumlah yang terlampau. Penindasan ini dipandang serius oleh perkhidmatan TLDM.

Hasil rundingan yang dijalankan, individu terbabit tidak perlu menjelaskan baki hutang mereka.

Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh TLDM sebelum ini, seramai 102 warga yang dinyatakan didapati perlu diselesaikan hutang mereka. Jumlah hutang termasuk faedah yang dikenakan oleh ah long ke atas mereka ialah RM370,000. Hasil rundingan lanjut pihak ah long bersetuju agar mereka ini hanya membayar baki sejumlah RM139,000.

Walau bagaimanapun, warga yang terlibat dalam hutang ini masih tertakluk kepada arahan yang telah ditetapkan di mana potongan gaji tetap dilakukan pada setiap bulan dalam jangka masa yang singkat dan tidak membebankan individu terbabit untuk membayar balik kepada Tabung Kebajikan TLDM.

Langkah yang diambil oleh pihak TLDM dalam menangani masalah kewangan ini seharusnya tidak dijadikan isu dan sebaliknya pihak CAP perlu menyokong usaha dan pendekatan ini.

Jika dilihat dari sudut positif, pendekatan yang diambil TLDM ini bukan sahaja mampu menyelesaikan masalah kewangan anggota malah dapat melepaskan warga yang terlibat daripada menjadi mangsa penindasan ah long.

Secara tidak langsung penyelesaian ini turut akan dapat meningkatkan moral dan prestasi kerja mereka.

Melalui penyelesaian tersebut, masalah sosial di kalangan warga TLDM yang melibatkan keruntuhan disiplin, melakukan kerja part-time, tidak hadir tanpa cuti serta masalah rumah tangga dapat diatasi.

Tindakan TLDM ini sebenarnya merupakan langkah yang terbaik dalam membantu warganya yang terlibat dalam kes hutang.

Bebanan hutang menyebabkan seseorang individu yang terlibat tidak fokus kepada tanggungjawab sehingga membawa kesan buruk kepada organisasi. Oleh itu, TLDM sentiasa berusaha membantu menangani sebarang permasalahan yang dihadapi demi kesejahteraan dan kebajikan warganya.

TLDM telah belajar melalui kes ini dalam menyediakan mekanisme dan sistem bantuan khidmat nasihat bagi mencegah peminjaman daripada pihak ah long.

Melalui penyelesaian ini, TLDM dapat membendung kes hutang terlampau dan secara langsung akan mendapat memotivasikan warga TLDM dalam pengurusan kewangan agar perkara ini tidak berulang.

Dalam kesempatan ini, saya juga ingin merakamkan penghargaan kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan agensi yang terlibat iaitu Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) yang membantu serta pihak yang memberikan kerjasama dalam menangani isu ini.