Followers

Monday, 18 February 2013

KEADAAN SEMASA PENCEROBOHAN TENTERA KESULTANAN SULU DI LAHAD DATU


Sultan Muedzul Lail T Kiram, 35th Reigning Sultan of Sulu shown with the Silver Kris, symbol of sultan's authority


Kumpulan penceroboh dari selatan Filipina yang dikepung di Kampung Tanduo bersetuju dengan proses pengusiran mereka tetapi terlebih dahulu ingin berjumpa personaliti tertentu. Pesuruhjaya Polis Sabah berkata pihaknya sedang berusaha untuk mereka (kumpulan penceroboh) berjumpa dengan individu berkenaan.

Pihak PDRM masih lagi meneruskan usaha-usaha untuk memastikan mereka dihantar pulang ke Filipina. Apa yang pasti tiada perundingan akan dilaksanakan dengan mereka kerana apa yang mereka tuntut di landasan yang salah dan meminta mereka mengemukakannya dalam forum tertentu.
Front row are the three uncles of Sultan Muedzul: From left to right, Agbimuddin "Puing" Kiram (leader of the "invading pack" to Sabah), Jamalul Kiram III, and Esmail Kiram II

Keadaan di kawasan krisis adalah terkawal dengan pasukan keselamatan melakukan kawalan yang ketat terutamanya kawasan tempat mereka melakukan pencerobohan (Kampung Tanduo). Pendekatan kerajaan dalam menyelesaikan krisis ini melalui jalan rundingan merupakan kaedah terbaik bagi mengelakkan sebarang kejadian atau konflik lain pada masa hadapan.

Pasukan Keselamatan menjlankan rondaan di kawasan krisis


Sumber maklumat dari Manila Time  juga menyatakan kumpulan ini akan meninggalkan perairan Lahad Datu secepat mungkin.

BREAKING NEWS STRAIGHT FROM THE SULTANATE OF SULU : "INVADERS" OF SABAH FROM SULU HAVE ACCEPTED TO BE "DEPORTED" BACK TO SULU

Datu Agbimuddin Kiram who is also known to close family circles as Datu "Puing" (uncle of Sultan Muedzul Kiram, current reigning sultan of Sulu) who is leading the Sulu group in the Sabah stand-off is facing a "practical dilemma" and so has asked Malaysian authorities for 72 hours reprieve before deportation; they are afraid that because there is a gun ban in PH on account of election season, their guns might be confiscated upon their return to Sulu. The group is still trying to find ways and means to be able to transport their guns back to Sulu without landing in jail or without their guns being confiscated.
Sumber:

~~ Defenders of the Philippine Sabah & Spratly Claims
17 February 2013
21h10 Manila Time

~~ "Invaders" Of Sabah From Sulu Have Accepted To Be "Deported" Back To Sulu
17 February 2013


16 comments:

Anonymous said...

Apa keadaan terkini..?

Anonymous said...

PUKIMA PILAK......

Anonymous said...

astagfirullah....sesungguhnya budi pekerti seseorg tercermin dgn ucapan yg keluar dr mulutnya....semoga allah mengampuni dan memberikan keinsafan padanya..

Anonymous said...

Pilak menyusahkan..

Anonymous said...

Utu- utu ngam balik pelipin la suma.

Anonymous said...

dtg ke negara kita bukan menyenangkan malah menambah masalah sedia ada...

dtg ke negara kita nak tuntut macam2x...xtahu malu...kata kesultanan sulu xkan xde harta kat sna smpai nak ceroboh negara kita nie..kesian sangat...

baik mereka fkir2x secara baik sebalum sesuatu yang buruk akan berlaku keatas kononNya tentera sulu kat sabah nie...

bagus usir balik semua yang mempunyai kaitan dengan mereka nie..bgus2x dah hdup kat sabah,nak panggil lagi fmily dorg dari begara sebelah..bkin kacau la...

nak sgt dihalau,permintaan mereka akan dikabulkan,,,

Anonymous said...

mundu2x.....nak kena cop tentera konon..terang2x masuk negara kita dengan senjata berat,terang2x dah melakukan kesalahan berat,tpi kerajaan xbuat apa2x,,cuma mengepung,,,sekarang dengar2x mereka pasang periuk api,,,??????????

Anonymous said...

Kerajaan kalo boleh nk elakkan pertumpahan darah..kalo dh berperang sume susah...korg x yah ckp cm hebat sg....dorg dtg bkn tgn kosong..sume pakai senjata..cakap otak letak kt kaki mmg bodoh bertingkat2...itulah kene bt rundingan...nk bandingkan ngan perhimpunan berShittt...org yg dtg tu mmg patut bg kaki jer kt muke..warganegara malaysia perangai cm pendatang x fhm bahasa malaysia...

Anonymous said...

Mereka2 yg asyik nak salahkan pihak keselamatan/kerajaan ni tau komen je. Cakap tu memang senang tapi cuba kalau mereka sendiri yg terlibat atau yg buat. Fikir lah masak2 jgn pandai cakap je, dasar pembangkang

JAN said...

memang tak sedar di untung ler tak reti nak rasa malu mostly dari pantai timur lah dah mcm cave man...malu2 ler kat pendatang asing di malaysia nih dah nak sangat bersih pegi la bersihkan bangla2 pinoy2 burma2 indon2 kat malaysia ni apsal nak menyesakan jalan raya berhimpun ramai2 menyusahkan semua peniaga melemahkan ekonomi negara jer..bodoh punya manusia tahap apa entah..rusuhan2 ni bukan adat kita weh orang melayu sedarlah sikit jangan nak sangat ikut cakapo bangali mamat tambiGAGAK tu bodoh..geram aku...

jingga jing said...

siapa yang datang dan siapa yang menumpang....
lahad datu milik siapa, siapa yang hidup senang di negeri orang

Anonymous said...

Dia marah pasal dia salah sorang dari rakyat Filiphina kot..? Tak sedar diri dengan keamanan yang kerajaan sekarang ni jaga, dia boleh hidup sampai sekarang dgn mudah layari internet sambil memaki hamun org..

Anonymous said...

Sahabat2 semua soal tgal dmana2 bumi Allah bknlah mnjadi prsoalan..klu dkaji asal usul kta ada cmpuran jawa,banjar,filipina...bumi Allah ni luas utk diduduki cuma perlu mngikut2 undang2 yg dbuat manusia..kta masih ada jln prbncangan...peperangan perbunuhan bkn pnyelesaian apalagi ini soal nyawa...soal kemanusiaan...malah yg sedihnya org muslim brbunuhan sesama muslim...apa hukumnya??knpa mbelakangkn Allah dlm mbuat keputusan..

Mohd Nazrijb said...

Musuh tetep musuh...pengkianat negara harus dibunuh....dah bagi peluang tk nk gnakan dg baik.tulah padah nya.syabas pahlawan.lindungilah rakyat sabah..kuat kan lagi benting di sabah.

Anonymous said...

ckp gune bhasa yg elok la sedara .. behave skit perangai tu ,,, smpai nak ckap perkataan teruk tu da kenapa ? org cm kau ni la yg xblh nk bwk pada pyelesaian ape2 msalah pun .. sekolah k x dlu ? astgfirullahalazim ! 10 manusia cam ko ..rosak semua

Anonymous said...

(y)