Followers

Saturday, 16 February 2013

TERKINI…. PENCEROBOHAN TENTERA DIRAJA KESULTANAN SULU DI LAHAD DATU


Tentera Diraja Kesultanan Sulu

Update terkini pencerobohan Tentera Diraja Kesultanan Sulu di Lahad Datu Sabah. Pencerobohan yang berlaku dikatakan mempunyai kaitan dengan pergolakan yang berlaku di selatan Filipina dan PDRM mengesahkan pencerobohan tersebut adalah terdiri daripada Tentera Diraja Kesultanan Sulu bagi mengembalikan semula tuntutan ke atas Sabah. 

PDRM dalam kenyataanya telah menyediakan rancangan lain berhubung insiden pencerobohan dalam rundingan dengan kumpulan bersenjata tersebut yang diketuai oleh waris kesultanan Sulu iaitu Datu Esmail Kiram. Pesuruhjaya Polis Sabah memaklumkan rundingan sedang berjalan dengan para anggota kumpulan itu,. Selain itu, pihak PDRM yakin bahawa rundingan akan berjaya dilakukan secara aman agar dapat menghantar mereka keluar dari negara ini secepat mungkin.

Datu Esmail Kiram
Dianggarkan lebih 100 orang mendarat di pantai Lahad Datu menggunakan bot pancung dan bersenjata. PDRM dan ATM kini mengambil pendekatan ‘berhati-hati’ bagi menghadapi sebarang kemungkinan. Kumpulan tersebut memilih Kampung Tanduao, yang terletak di bahagian timur yang paling hampir dengan kepulauan Filipina iaitu Bungay dan Sibutu. Kawasan itu sejauh 22 kilometer dari perairan antarabangsa dan jarak kampung tersebut ke kepulauan Filipina adalah kira-kira sejam dengan menaiki bot.

Kerajaan Filipina kini menggesa sekumpulan 100 warga negara itu yang bersenjata dan kini dikepung pasukan keselamatan Malaysia pulang ke pangkuan keluarga masing-masing di tanah air mereka. Setiausaha Ketiga dan Naib Konsul Kedutaan Besar Filipina di Kuala Lumpur, Johann Veronica M. Andal berkata pasukan tentera dan polis negara itu kini memantau serta bertukar maklumat dengan rakan sejawatan mereka di Malaysia dalam usaha mencari penyelesaian segera insiden itu. Pada masa sama, rondaan dan langkah keselamatan lebih ketat dipertingkat diperairan Tawi-Tawi dan pulau bersebelahan.


Admin sangat setuju dengan kenyataan PDRM dimana orang ramai dinasihatkan supaya tidak percaya dengan khabar angin mengenai pelbagai andaian akan berlaku ekoran insiden pencerobohan sekumpulan tersebut. Andaian itu tidak menggambarkan situasi sebenar, sebaliknya keadaan di kawasan tersebut setakat ini masih terkawal. Rundingan dengan kumpulan tersebut adalah dalam keadaan tenang dan selamat. Setakat ini tiada kejadian buruk atau sebarang kekecohan yang berlaku.




43 comments:

Anonymous said...

kenapa bleh bolos masuk perairan m'sia...sedih la, mcm takde navy je kita ni :'(

Anonymous said...

ni kes kapal selam x boleh menyelam kot hihihi, peruntukan berbilion2 tapi taraf low class.. selagi perasuah2 bermaharajalela selagi tu keselamatan malaysia terancam

Anonymous said...

benda ini tiada kena mengena dengan kapal selam...nak mengutuk mana-mana pihak kenalah ada bukti yang sahih...jgn main dengar sebelah pihak je... tanya pengguna yang menggunakan kapal selam itu...

Anonymous said...

Apa x bodoh, bli kapal selam ja tau, guna x tau pula..apa bodoh la org kapal selam ni..peruntukkan nak bibilion2, tp sempadan mcm free je..bodoh nak mampus...pengawal sempadan daratan pn xda..ayam mati..bikin malu malaysia..

123 said...

org yg bijak tidak mgata org lain bodoh..tau sdikit tp pndainya lbh2..cba kaji tentang geografi sabah n kekuatan sbnr prtahanan negara..bru tau jawapan pd ungkapan ko..

Anonymous said...

tak beli kata buruk juga.. beli kata membazir pula. ingat senang nak kawal semua persisiran pantai negara? ni lah mentaliti macam Anon 00:03.

Anonymous said...

btl tue..org yg tau cakap jew tapi otak kosong...bercakap buruk ttg org len adalah mncerminkan diri sendiri so fikir sndiri sapa yg bodoh sbnarnya.

Anonymous said...

kerajaan melalui agensi risikan mungkin dah tau pergerakan mereka cuma tindakan drastik sehingga peringkat pertempuran cuba dielakkan.. biar mereka mendarat dan usaha perbincangan hanya dilakukan selepas itu. ini bg mengelakkan tindak balas yang tidak diingini oleh tentera diraja ksultanan sulu terhadap malaysia yang akhirnya tidak menguntungkan sesiapapun.

Anonymous said...

semua ni angkara politik pembangkang anjing gila kuasa...

Anonymous said...

mereka yg naif sentiasa tdk berpuas hati dgn apa yg org lain lakukan. apa sahaja di mata mereka semua nya tdk btl. sek ada tpi entah otak letak mana. berpikir secara tdk waras dan matang. teruskan admin megelola blog ini. sy sentiasa support anda.

Anonymous said...

jgn kaitkan isu kapal selam scorpene dgn pencerohan lanun. Kapal selam dicipta untuk memusnahkan kapal perang & bukannya dicipta utk melawan pengganas...

Anonymous said...

Kapal selam yg malaysia beli dari france (scorpene) adalah utk menangkis ancaman di laut china selatan.

Anonymous said...

Kesultanan sulu di Sabah, lepas ni ramailah broker gelaran datuk cari makan, Kat malaysia sekarang ni bersepah datuk dari kesultana sulu , kalau jumpa org berpangkat datuk , nak kena check , malaysia punya ke sulu punya ,sulu punya tak sampai rm5000. dah boleh beli datuk , he he he

Anonymous said...

fuck goverment , fuck BN , fuck the world .

Anonymous said...

kimak kau

Anonymous said...

pukimak kau KARIM !

Anonymous said...

boddo

Anonymous said...

what the hek....kenape gadoh sesama sndri ni.huh

Anonymous said...

Abih tu kapai selam tu nak wat per? jadik hiasan? jadik tukung? PPPtttuuuiiihhhhh...... bodo.... laicikang punya tenuk... unta fadang fasir pun x bodo macam lu.... bodo tahap binturong.... bodo cam kapal selam... beli jerk mahai2 tp x leh guna... wat reban cicak tokek je ler...

Anonymous said...

Im sabahan.. I know how sabah's environment it's full of pilipin Pakistan etc...anything that happen in sabah right now is effect from our own people... Can't blame them 100%(PATI) walaupn x suka dgn sabah yg dpenuhi PATI tp kenyataanya bkn salah mereka 100%..kalau bukan dsbbkn tindakan bodoh pemimpin lalu x mungkin keadaan ini mnjadi sgt teruk.SEMUA HAL BERKAITAN DGN POLITIK KOTOR... I felt sad when i walk around kota kinabalu n i see almost all PATI more than my own people(local sabahan)... Skrg mereka beranak pinak d sabah.. Malah menggunakn taktik brkahwin dgn local people so its will be more easier for them to be here.....

Anonymous said...

Fakta sebenar ialah sabah suda lama diceroboh hanya tindakan yg entah ada dlakukan atau tidak.. Yg pasti rasuah ada.. Yg pasti org berpolitik terbabit... Sa sendiri bnyk melihat penggunaan mycard..sijil kelahiran palsu... Malah ada sumber terdekat membayar 500 utk mendapatkn my card dari KUALA LUMPUR...

Anonymous said...

I know anyone who can see or in other not blind... If u come to sabah.. N if u got chance to travel around sabah.... Some places were taken from local people... Dari kawasan pedalaman hingga ke bandar PATI suda bermaharajalela... Sesetengah kawasan suda ditawan 100% PATI dan hidup lebih bergaya drpd local people

Anonymous said...

bodo btl,,,benda camni pon nk politik kan,,lawak sgguh masyarakat malaysia,,,ptt pk sama2 ape ptt dibuat supaya tiada pertumpahan drh,,ini jd tempat politik plak,,tau la pru da dkat pon,,,pd yg cter pasal kapal selam,,g ltak kapal selam mainan ko kat situ,,situ laut cetek, mne bleh letak kapal selam,,blaja geog dlu,,,pk keselamatan negara demi bersama,bkn demi kepentingan politik anda,,,

Anonymous said...

yg ini setuju

Anonymous said...

Tu la pasal. NAVY tak buat kerja

Anonymous said...

bagi budget lebih pada tentera supaya dapat beli ape yg di rancang...scorpene bukan guna nak musnah atau kesan bot pancung...armada perang bole la di kesan...

Anonymous said...

tak de kaitan langsung...dengan perkara politik

Denis Dino said...

mous kw ngam kerja zoo la..umpama kw jemput harimau dlm bilik bru bwa makan sama-sama..silap haribulan kw kw kena baham..lol

Anonymous said...

siapakah "individu tertentu" yang dimaksudkan dalam media...pihak tentera diraja sulu datang dengan tujuan yang betul.apakah tuntutan yang diminta?.tanah ke?.

Anonymous said...

strength 100 je yg bersenjata 30 je, kacang je , elite 69 bole selesaikan, Cheng Peng ada 10,000 lengkap bersenjata pon .cabut lari tak cukup tanah..bro

Anonymous said...

daii macha..itu kapal selam ada di tldm lumut..itu tentera sultan sulu ada dekat lahad datu sabah..brapa jauh lahat datu - lahat datu

Anonymous said...

parti bn x pandai jaga keselamatan negara.kalu macam ni laaa..senang la nanti malaysia dimasuki tentera asing...hahahaha....bn niii...sah x pandai jaga keselamatan negara...

Anonymous said...

BN sanggup korbankan 2 rakyat malaysia semata2 untuk politik mereka..apa yang ajip lakukan nii...dah sah x pandai jaga keselamatan negara...tukar je parti yang perintah malaysia sekarang dengan parti yang baruu

Anonymous said...

saya sangat setuju,..apa yang BN lakukan ...takan x tahu yang sabah dah lama dimasukkan PATI...sungguh pelik.bukalah mata wahai rakyat malaysia dan sabah.

Anonymous said...

drpd korang gaduh kt sini..bek kita bersatu tolong mane yang patut

Anonymous said...

ni baru tentera sulu...belum lagi israel...lau israel kompom suma rakyat maka pasir jela jwb nye......nk tggu 100anggota mati baru nk hentikan rundingan?...jgn bg muka kt diorang ni....

Anonymous said...

sultan sulu tu pn islam jgk.. islam sma islam di sna bperang di lahat datu.. islam sma islam dlm internet brtikam ldah,cci maki, mncarut,sumpah sranah sma sdiri.. mmg nmpk sgt x de ksepakatan dn ksepaduan y tlh islam ajrkan kpd umatnya.. ap y aku rsa mti ad phak lain y sdng brtpuk tangan.. brhti2x lah smua..

Anonymous said...

ape ke bengap sgt org yg komen psl kapal selam tu.. akal xde ke..kan tgh rundingan..sibuk sgt psl kapal selam da knape..ingat ade kapal selam je trus setel problem ke.. org2 yg kaitkan politik dgn situation lahad datu ni is very stupidious man.. just pray for their safety, they got family here..bukan pegi kutuk tentera sendiri.. kalo da perang tentera sndri jgk korang harapkan.. -Speak for country and Malaysian Army-

Anonymous said...

Pati atau ada mykad terdapat lebih sejuta orang sulu di sabah majoriti di pantai timur terutama lahad datu.ramai yang kerja nelayan dan penyeludup susah nak bezakan mana satu penceroboh sebenar.Sempadan laut terlalu luas sementara orang sulu sejak dahulu terkenal sebagai pirates and raiders of the sulu sea.mereka lasak dan pakar dalam tipu helah ambush and run.kepakaran strategi dan semangat juang yang tinggi sangat dperlukan apabila berhadapan dengan gerila sulu.

Anonymous said...

koramg sendiri pun tak tahu apa yang patut kita buat. jadi tak payah nak cakap macam korang bijak sangat

Abah said...

hoi...usah gaduh gaduh,be cool men!....

Anonymous said...

Sengal...org mcm ni perlu dihantar ke sana....letak bhgn dpn sekali...

Anonymous said...

Jangan salahkan army kita yang menjaga kedaulatan negara. Pantai Sabah cukup luas untuk dijaga sepatutnya kita rasa bersyukur kerana army masih bertahan menjaga kedaulatan negara. Dengan fisilitis ketenteraan yang agak terhad tidak cukup untuk mengerahkan semua kapal menjaga perairan negara kita dari barat hingga ketimur. Apa yang penting negara kita perlu perbanyakkan bot-bot laju ketenteraan untuk mengawal perairan negara dan adakan pos tentera. Tindakan kerajaan mewujudkkan EASTCOMM merupakan langkah baik untuk mengawal keadaan. Anda sebagai rakyat Malaysia sepatutnya menyokong Malaysia sebab ini adalah negara anda. Siapa lagi yang akan mempertahankan negara ini kalau bukan kita sebagai rakyat Malaysia, melainkan anda bukan rakyat Malaysia so better pergilah ke negara lain. Anda hanya tahu mengkritik tetapi anda sendiri tidak memberi sumbangan apa-apa kepada negara.