Followers

Friday 15 February 2013

UPDATE!! KRISIS KUMPULAN MNLF MENCEROBOH LAHAD DATU


Moro National Liberation Front @ Tentera Kesultanan Sulu

PDRM telah selesai berunding dengan ketua kumpulan bersenjata warga Filipina yang telah menceroboh masuk ke kawasan pesisir pantai Lahad Datu Selasa lalu. Sumber polis berkata sekitar jam 5 petang Khamis, satu rundingan telah diadakan diantara Timbalan Ketua Cawangan Khas Sabah, ACP Zulkifli Abd Aziz dengan ketua kumpulan bersenjata itu yang dikenali sebagai Datu Agbimudin Datu Kiram yang didakwa sebagai Raja Muda Sultan Sulu.

Dalam pertemuan itu, Agbimudim bersetuju untuk berundur dari Lahad Datu sekiranya mendapat persetujuan dari Sultan Sulu, Datu Esmail Datu Kiram yang dikhabarkan akan ke Sandakan esok. Esmail juga akan dibawa ke Lahad Datu untuk bertemu dengan kumpulan tersebut.

Dianggarkan seramai 200 orang termasuk lima wanita dalam kumpulan penceroboh itu.
Anggota kumpulan tersebut dipercayai terdiri dari suku kaum Sibutu, Simunul, Suluk dan Ayakan yang berasal dari Kepulauan Sibutu, Simunul, Pahlawan, Jolo dan Sulu.



Penceroboh-penceroboh itu telah menyusup berlindung di Kampung Tanduo, Lahad Datu dan kedatangan mereka dikatakan menyebabkan ramai penduduk kampung itu keluar melarikan diri menuju ke Tanjung Labian di Lahad Datu untuk berlindung.

Kesemua penceroboh lengkap berpakaian seragam tentera dan bersenjatakan senjata api seperti M14, M16 dan .45mm dan juga beberapa senjata tajam. 


133 comments:

Anonymous said...

adakah ini gambar sebenar di tempat kejadian?

Jika bukan, pls tag as 'GAMBAR HIASAN' atau 'GAMBAR MENUNJUKKAN KUMPULAN MILITAN DI SELATAN FILIPINA'.

Ini disebabkan oleh, gambar sebegini boleh menunjukkan 'ketegangan situasi' dan 'kebebasan kumpulan militan' berada di bumi Sabah.

Anonymous said...

SILA KELUAR DARI NEGERI INI DENGAN AMAN, ANDA TIDAK DI PERLUKAN.... RAKYAT SABAH CINTAKAN KEAMANAN DAN INGAT SABAH BERBAGAI KAUM DAN BUKIAN DI MILIKI OLEH MANA MANA KAUM.......

Anonymous said...

Sorry.. berkaitan tajuk di atas, confirm ke dari kumpulan militan yg ada di Lahad Datu tu, adalah dr MNLF? sbb difahamkan, MNLF yg memberi tekanan kpd kumpulan tsb sehingga terpaksa lari dan mencari perlindungan di Sabah.. mhn pencerahan. TQ

p/s: kami tak mahu terima salah maklumat jer..

Anonymous said...

point of entry tambisan?tambisan ade pos tentera...tido ke askar2 kat situ...element of detreent yang gagal la nih...failure...somebody has to answer it

Anonymous said...

Abu Sayaf yg ada kat LD, bukan MNLF..

Anonymous said...

"Agbimudim bersetuju untuk berundur dari Lahad Datu sekiranya mendapat persetujuan dari Sultan Sulu, Datu Esmail Datu Kiram yang dikhabarkan akan ke Sandakan esok. Esmail juga akan dibawa ke Lahad Datu untuk bertemu dengan kumpulan tersebut."

.....power oo kan ni org....hmmmm

Anonymous said...

tiada2 la ba ni. trip ja dorg tu. mcm pukima ja tiba2 mo tinggal di sabah. sudahla dtg sni kuat mencuri, menipu. taik karas btul ni pilak ni. kesultanan sulu konon, raja muda sulu konon, pukitai la kamu. anjing.

Anonymous said...

Salah Maklumat.

Anonymous said...

hmmmm....keliru sikit dgn maklumat ni ...mula2 bilang abu sayyaf yg dtg seramai 100org...pastu mnlf pla yg dtg seramai 200org..mna satu yg btl ni....???????,...

Anonymous said...

Dorang ni bukan main lagi, sambil bawa senjata mmg sedia nk perang dah ..

Anonymous said...

ini kes spt mahu menabalkn diri sdiri sbg sultan..tdk malu kah?? sabah adalah negeri tanpa raja dan didiami pelbagai rumpun bangsa,kes ni spt telah d rancang utk menimbulkn propaganda utk menakluk,diorg harus ingat sabah sda d tandatangani dlm antara negeri2 dlm perlembagaan malaysia..dtg sabah buat cara cari mkn je la..dasar bego. nnt esok konon datu esmail dtg runding klu dah kluar konon memang sah la dia la waris sebenar sultan sulu yg memiliki sabah..ape ni,cam dlm crita sinetron plak dah..nk jd raja blik mindanao la..tak malu punya orang.

Anonymous said...

apa2 pn yg datang @ mendarat di LD tu x kisah lar...mana pengawal sempadan kita ni, napa dorang boleh masuk dan mendarat di bumi sabah dgn selamat tanpa dikesan oleh pihak berkuasa...tidak cukup anggota keselamatan kah..??? kawalan keselamatan terutama, perairan negeri sabah nampaknya masih lemah..andai kata kumpulan ini masuk dan bertindak di luar jangkaan...bayangkan lah...

Anonymous said...

mana ko tau y menceroboh p LD tu MNLF?

apabila peruntukan pertahanan sering dipertikaikan oleh politikus y merapu....

Anonymous said...

apa ini dtg sini bwk senjata.. bgs2 sabah aman damai..buat apa mau masuk sini..pergi sana balik negara kau polipin ..

Anonymous said...

jumlah mereka trlalu bnyk...mustahil khadiran diorg x disedari oleh peronda ataupun pengawal kslamatan....dah tw negara diorang bergolak,kenpa x tingkatkn kwalan di sempadan negeri sabah..nmpk sgt anggota kslmatan cuai..lagipun majoriti tw bnyk saudara mereka di sabah..dan x mustahil mereka masuk atas bantuan sanak-saudra mereka d sabah...

Anonymous said...

http://networkedblogs.com/IiFqC

Anonymous said...

Please ! Don't exaggerate any uncertain information. It cause vast impact to the locals.

Anonymous said...

lawan saja nie kali lah kalo kebenaran berpihak pada kita teruskan usaha kalo mereka boleh membolosi sempadan kita tak mustahil satu hari nanti mereka akan memerintah negeri sabah kalaulah saya diberi peluang saya akan berjuang hidup mati di tangan tuhan apa mahu takut...............

Anonymous said...

balik lah. . jangan ganggu Sabah lagi . . Sabah mahukan keamanan. . cukuplah Sabah aman damai hidup dalam Malaysia. .

Anonymous said...

wajah mereka redup... tenang tgk... entah apa kisah sebenar... wallahu 'alam...

Anonymous said...

senang juga ni senjata-senjata api semua masuk? macam tida masuk akal pula, kalau mau seludup mercun pun pakai kotak kasi tapuk-tapuk pun dapat jumpa...diorang ni relax saja bawa masuk M16 & RPG semua, buli pula?

Anonymous said...

eee... bagus2 sudah sabah dalam Malaysia, ndak ku ingin sabah di perintah oleh yg inda tau asal usul, kalau tau pun asal usul ndak lah ku ingin pemerintah dari lain selaian yg dah memang di Malaysia. tiada negara lain yg aman seaman malaysia. lain tangan pigang ini sabah, kompom jadi macam lain negara jugak yg tiada hentinya kisah pemberontakan.

Anonymous said...

saya rasa ini semua ada agenda tersembunyi yang betul org kenamaan saja yang tahu..untuk kepentingan politik..

Anonymous said...

"staged drama"..kerajaan filipin x mengaku ada kumpulan bersenjata terlepas dari sempadan mereka. Klu ada senjata mendarat di bumi sabahharus ditsngkap&penjara. Knapa ada rundingan lagi... Aneh! Ada rencana politik kah ini..? Mentang2 RCI blum habis lagi.

Anonymous said...

jan lah bawah kberanian kamu ke ngeri aman kami!!!!!!!!!! kami tak suka kamu!!!!!!!nyah kmu dari tempat kami.!!!npa dkt pilipin sana xda suda yang bole d mkn? na mknla itu senjata.....

Anonymous said...

ala x heran la kalaw mreka ni terlpas masuk sempadn kta.....cuba tngok brapa ramai orng plipin yang dah beranak pnak kat sabah ni....

Anonymous said...

mcm pukima ja ni pilak2 ni..balik la kamu anjing!!bikin samak ja!!suda la bau bangas,mau menyibuk lgi d tempat urg.pukitaikimasialanjingbabi btul la dorang ni.

Anonymous said...

tolong la perbaiki mutu pertahanan ngara kta........jangan biarkan orang asing dngan mudahnya masuk ke ngara kita.......

NawiE y0w said...

ya betul2...ingat negara ini bapa dorang punya!!!! Allah punya ja ni semua di dunia nie!!! pertahankan negara kita!!!!! xtenteram hidup begini...

Anonymous said...

Semoga Malaysia, Sabah khususnya dilindungi Allah dari segala macam bala bencana, petaka, pencerobohan asing dan kacau bilau. Semoga Malaysia, Sabah terus aman makmur, aman tenteram dan diberkati. Aamiin, Ya Allah!

Anonymous said...

X pelik ka ni.
1. boleh bolos di lautan sempadan padahalkan kononnya ketenteraan negara kita ni cangih. boleh masuk dengan senjata api yang cangih lagi tu.
2. boleh buat rundingan damai pula dengan syarat rakyat dorang di sabah tidak boleh di hantar balik ke filipina pula.
3. bukan kah rundingan damai fi filipina sda di buat dan sudah damai dan pemegang pasport imm 13 boleh di hantar sda.
4. RCI belum habis...... apa di sebalik semua ni.

Gidong said...

Ahir Zaman

Anonymous said...

tiada ka org lahad datu disini... cuba kunuk cerita apa yg sebetulnya..

Anonymous said...

Mana sudah tu kapal selam berjuta2 ringgit utk jaga perairan sabah kunun? Aps sudah jadi sm APMM, tidur kah?mana sudah anggota2 keselamatan yg jaga perairan sabah?semua pun gong xi fa cai ka? Klu mcm ini lah kerja diorang tidur saja,mmg hidup pun rasa tidak tenteram...

Unknown said...

Saya Sebagai rakyat Malaysia yang berasal dari Sabah ingin Penjelesan dari pihak yang berkenaan,kenapa anasir luar dapat melepasi kawalan keselamatan dengan begitu mudah????????,saya dan amnya seluruh penduduk Sabah amat dukacita dengan kejadian ini.

Anonymous said...

bilangan orang yang banyak mcm tu pun hanya dpt dikesan selepas mendarat di LD... orang yang jaga perairan sabah ni makan gaji buta kah!!!.. bikin panass..

Anonymous said...

Malaysian armed forces should occupy Phillipines islands near to lahad datu and turn them into buffer zone..this is to prevent future intrusion into our territory.

Anonymous said...

ni pakai kungfu atau kuntau apa lagi ni urang2 arr?. bulilah... emm, kita kena flashback sejarah dulu kala ni.. what and when?. who and which... sorry, posting (sia pun binggung mau cakap apa lagi)

Anonymous said...

penduduk di sabah mesti tenang.....biar la pihak yang berkuasa yang urus....malaysia nie yang terbaik sudah....kita mesti sokong sepnuhnya dan yakin kepada kerajaan malaysia....yang akan menentukan terbaik untuk rakyatnya.....

Anonymous said...

emmm..dengar2 diorg ni ada link dgn penduduk tempatan kg ni. penduduk kg nak kan tanah felda tu masalahnya KM Sabah(MA) telah menguasai tanah2 tersebut yg sepatutnya dibahagi2kan utk penduduk kg.MA simpan tu tanah utk PDI dr selebes.

Anonymous said...

sebagai peduduk rakyat sabah sejati.....saya harap kacau bilau ne cepat2 la d selesaikan....sbb keadaan da mcm x tenteram jak ne....penduduk y berhampiran atau d tambisan to...jgn la termakan dgn propaganda abu sayyaf to...sama2 la kita pertahankn SABAH....sabah ne kita punya bha...

Anonymous said...

terbaik? haaakkk tuiiihhh...!!!!!

Anonymous said...

jgn risau la....komando2 malaysia merupakan komando terbaik d dunia....(militan to suma ptt begeger suda smpi terkencing bila tgk komando kita...hahahaha)

pattaya in butu hin da amak nila yan...ma ngassau ajjak mari..mang aku rain duun...timbakun ku sayan sin utut....bat masipak in uh nila...ALAMBIARAK !!!!!!

Anonymous said...

Cuba fikirkan orang2 sabah, begitu mudah sekali diarang masuk, di manakah letaknya keselamatan utk penduduk sabah setelah merdeka hampir 50 tahun, kita umpama nyawa2 ikan sahaja, sungguh menghairankan apabila lebih 200 orang bersenjata penuh masuk ke sabah dengan mudah sekali tanpa ada tangkapan dr pihak berkuasa, amat memalukan, dan sangat merbahaya

Anonymous said...

Propaganda BN sja smua ni. Dlu pembangkang menang, riot. Ok now cuba fikir balik, najib ckp dia sda kasi settle ni hal. Kalau bn kalah, riot. Lepas tu darurat so bubar pilihanraya. Kalau mau aman, sokong BN. Jadi pilak yg kna bayar ni pun pulang n dpt duit bulanan. Adehh! X fikir ka? CUba BN kalah, najib katawa sja sama sabah tu, tu la kmu x undi sia. Na skrg pilak ambi la kamu. Kita takut trus otomatik mau undi BN wakakakakaka

Anonymous said...

Padahal si musa aman sma najib pnya plan awal laini mo tirik urang sabah kasi takut. Hahaha takut jg tu polipin kna suruh pulang kalau anwar manang. Rci pnya kes lg nnt byk pemimpin kana penjara.. Jd bn upah la pilak ni supaya drg sinang2 tinggal d sabah klu BN manang. Gtu ka? Hahahaha

Anonymous said...

kami counter-terrorist sabah dah sedia untuk berkhidmat untuk menentang terrorist yang teda2 itu... tenang ja rakyat2 sabah sekalian.. ok, fire in the hole..stick togther team..

#affirmative, DEMI SABAH!

Anonymous said...

aq hairan juga bha ni npa dorang ni tiba2 mau p sana...buat pa juga dorang p sabah kacau keamanan saja..aq pun klu aq ada d sana aq lari o...cuma persoalan aq d sni..kenapa mcm begitu senang saja dorang masuk..sudah lah ramai,orang luar lagi ditambah lagi dengan senjata api berbahaya dorang bawa...sedangkan mercun pun penjenayah susah nak seludup.....ini lah persoalan yang sedang bermain dalan fikiran aq..bukan la mksdnya mau kasi salah siapa2 cuma ingin tahu bha apa yang berlaku sebenarnya..bagaimana ini terjadi..sebab keadaan seperti iini amat mustahil...terima kasih

Anonymous said...

itu lah tu yang bikin pelik sama aq tu...kan d perairan negara ada ramai marin..aq hairan tau//susah nak pecaya dorang mendarat d sabah

Anonymous said...

apa mau takut, kita ada pelindungan perjanjian geniva. pelindungan hak asasi manusia antarabangsa. pelindungan united nation dan polis dunia america yg berapa di laut china selatan. belum masuk lagi bantuan armada china yg berada di indonesia untuk bantu org cina sabah.

Anonymous said...

boleh ka fikiran kamu jangan terlalu kolot??..ini la akibatnya kalau bercakap tidak fikir guna otak...ini emosi punya cara cakap... yang tahu maki hamun, kata2 kesat, menghina, jijik, and whatever.. sepatutnya kita saling hormat menghormati.. okey first..pada mulanya mereka datang ke sabah untuk mencari rezeki, x tahu lah kalau dorang SPY!! tetapi ada segelintir orang sabah yang maki hamun, cakap2 mereka yang bukan2 tanpa tidak memikirkan perasaan mereka so we can see this situation boleh menimbulkan rasa tidak puas hati mereka terhadap pnduduk tmptn, stelah sekian lama mereka pendam mrka akan bersatu padu utk jatuhkan sabah. melainkan mereka ada buat salah pda masa itu kita boleh marah tapi guna la ayat yang standard sikit. second- sekarang mereka mempunyai IC i don't know who give they the IC ? how they can get that?? its something wrong here.. and WHY?? ask pemimpin SAHAH. ke3- how they can come inside sabah?? sya tak cakap x boleh but the rule is, if the foreign wants come to sabah we should have PASSPORT right.. so polis2 kena lebih tegas lah buat kerja, jangan kena bagi rasuah kita kasi lepas. 4- sepatutnya penjaga sempadan tu juga lebih tegas menjaga sempadan mereka, pandang jauh ke hadapan lihat macam mana negara2 kuat mampu menjaga negara dorang.. exe Korea kalau tahu saja sempadan dorang di ceroboh tiada maaf bagi mu.. mati la jawabnya.. Malaysia sekarang popular dengan politik, orang2 di luar sana jangan mudah terpengaruh dengan politik sebab itu boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dan akhirnya permusuhan la jawabnya... or mungkin kesemua ini terjadi sebab mungkin tuhan sudah datang..so please.. be mature and think positive kita sama2 berdoa agar semua akan baik2...amin~

Anonymous said...

orang asing sudah menceroboh sabah pun kau masih ckp pasal hormat menghormati...kau ne yg ckp tdk pakai otak..perlukah kita menghormati orang yg tidak menghormati rakyat sabah...dtg msuk menceroboh..siap bawa senjata lagi....sabah hanya utk org sabah...tidak pyh ko bela ne PTI..

Anonymous said...

aq pun tak paham la,,,,, mana jua pegawai keselamatan ni,,,,, dah kecut ke,,,, tak kan perkara nie tak dapat handle,,,, senang2 jer dorang dapat masuk kat sabah.... dorang masuk kat sabah ni lain cerita la,,, tapi dorang masuk skali bawa senjata bha,,,, kalau la suatu hari mereka buat hal yg sama dan bertindak ganas kat negara kita,, dah ramai dah penduduk d negeri sabah mati terbunuh,,,, PEGAWAI KESELAMATAN JANGAN MAKAN GAJI BUTA SAJA,,,, fikir2 dan renung2kan la,,,,,

Anonymous said...

HORMAT??? abis dorg dtg ade bagi salam.. siap bawa buah tgn otk org sabah pla tu...slama ni bangsa dorg kt sabah sumanya buat benda baik ke?? majority nya sumanya xde guna... ada ka
itu hormat community setempat namannye??

Anonymous said...

mana askar sabah ni?

Anonymous said...

Padan muka smua gelabah..skrg bru nk cari anggota kselamatan..dulu smua kutuk dorg kata sia2..nk tambah senjata n pralatan smua xsetuju..skrg rasaiiinnnn...

Anonymous said...

apalah kamurang nie,sedap2 mulut kamurang je nak mengutuk org,sedarlah,allah murkah pada manusia yg selalu buruk sangka pada manusia yg lain,kata org malaysia paling berani,nie bru 100 org pilipin bwa senjata msuk sabah,kamu semua dah heboh satu malaysia,jdi org2 pilipin yg hari2 beperang tue,kamu x pikir ka perasaan dorg,dorg dtg sabah pun bukannya semua buat kecoh,cuma nak tumpang berteduh,nak cari rezeki,nak teruskan kehidupan,cuba kamu pikir guna otak,mcam mana pulak kalau jdi pda kita org malaysia,kamurang rasa mcam mana? Sendiri mau ingatlah,mereka tu manusia mcam kita jgak,lebih2 lagi mereka pun islam jgak kan,so apa salahnya kita bantu,mereka pun bnyak jgak bantu untuk majukan negeri kita,kalau bukan mereka,siapa nak kerja kat ladang2,bangunan,dll,sanggup ka org tempatan kerja ladang atau kerja kontrek bangunan,negara kita ada undang2 lah,sape2 buat salah,hukum je lah,x kiralah pti ke,org tempatan ke,bumi putra ke,kita sebagai org islam kena ingat,allah sungguh benci pda manusia yg dengki,fikir2 lah wahai sahabat.....

Anonymous said...

gambar tu gambar tipu, tidak sama suasananya dengan kampung saya.

Anonymous said...

Kalu ko xsetuju suh le Anuar ibrahim pergi brunding sana..xpun nik aziz ke lim kit siang ke..smpai skrg hero korg ni senyap xde pe pnjelasan pun????

Anonymous said...

Sukati bapak ko je ckp dorg mkn gaji buta..wei ko yg xtau..aku yg duk kt sini siang mlm tgk dorg bjaga beberapa hari ni..ko pk dorg ni masuk siap bg salam atau twit kt ko dulu ke?pmberontak tu dtg sini nk bg sidang akhbar ke??tu la jgn pndai ckp je ko jd pegawai tentera tu tengok?aku ni bekas anak tentera aku tau le sensaranye kene tinggal ayah msk hutan dulu..kalu ayah aku mkn gaji buta dulu xde ko tgk internet mcm ni skrg...puiihhh

Anonymous said...

adui sdapnye ko bckap...ehh ko suku sakat diorang ke ni? ko tau ke niat diorang x wat kecoh?agaknye sedara ko ye...padan membela sesangat...gni jela ko dok mane yer..ko alu2kanla diorang kerabat engko tuk duk umah engko beteduh...ok kot???xda sesapa yg dengki yer whai manusia..tapi diorang masuk bw senjata tau n mengancam keselamatan negeri sabah amnya kwsn LD..kalo dah terdesak nak mkn minum kompem2 la diorang akan cari sgala punca mknann diorang dgn gune kekerasan...tu mainan diorang la tuuu

Anonymous said...

ni la pertahanan masih kurang...

Anonymous said...

boleh kalo ko DIIIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMM semua jangan banyak kecoh..kalo berani pergi lah serang mereka jangan duk kutuk kat internet...taik korang.

Anonymous said...

tertidur kali

Anonymous said...

kau pun sana knapa tak kau ja yg gi sana!!!

Anonymous said...

Emm..sikit pun x gentarla..Sabah memang terbaik..suma org tertarik nak tinggal d sini.

Anonymous said...

Puikkk...GAGAL!!!

Anonymous said...

Rasa mcm semua yang terjadi kena plan pula. Dan kemungkinan besar ada kaitan dengan politik. Sekarang kan mo dekat PRU, dan di sabah pula memang begitu keras melaungkan kuasa autonomi untuk sabah. Sekarang ini pula siasatan RCI tengah hangat dengan pendedahan demi pendedahan yang melibatkan para pemimpin kita. Pada pendapat saya, drama pencerobohan ini kemungkinan besar didalangi oleh orang besar kita sendiri. Then akan ada pihak yang datang menyelamatkan keadaan, dan boleh jadi modal besar bila kempen nanti. Cuma saya agak kesal, begitu kekuatan pertahanan sempadan dan keselamatan di kawasan perairan negara kita diuar-uarkan selama ini tetapi kenapa penceroboh itu boleh masuk begitu mudah? Logik akal, seakan pihak yang bertanggungjawab menjaga keselamatan kita tidak menjalankan tugas dengan baik atau? ....mereka hanya mengikut arahan?...Sekarang rasanya kumpulan penceroboh itu masih berada di Lahad Datu, siapa bagi mereka tempat tinggal dan makan? Ahli keluarga atau sahabat mereka di Lahad Datu? Menyedihkan, ada golongan yng diberi keselesaan tetapi mengkhianati negara sendiri.

Anonymous said...

Rasanya ini tidak ada kaitan dengan agama. Keamanan sama sekali tidak ada kompromi dengan agama atau benda lain. Bagaimana kamu tahu mereka tidak buat kecoh? dengan masuk menceroboh lengkap bersenjata, mereka sedang buat filem ka? Perang yang terjadi di Filipina adalah kerana kegagalan sistem kerajaan mereka dan kenapa perlu bagi perbandingan jika keadaan mereka terjadi di Malaysia? Memang Malaysia byk bergantung kepada buruh asing tapi semua itu dibayar kan? ada yang free kah? Negara lain di dunia pun menggunakan buruh asing. Itu adalah konsep penawaran dan permintaan. Saya juga orang islam tetapi dalam hal yang menjejaskan keselamatan negara rasanya saya tidak mahu berkompromi - saya tidak akan membiarkan seorang islam membunuh orang lain hanya kerana saya melihat orang yang membunuh itu adalah islam.

Anonymous said...

Ini mainan Politik semua !!!

Anonymous said...

susa-susa bagi jer la sabah kat filipin x yah BN ker PKR ker atau sepa2 nak rebut2 sabah.

Anonymous said...

harap ini bukanlah satu langkah org yang x bertangungjawab percubaan menambah kemasukan imm13 mahupun pemberian mykad merah berstatus penduduk tetap untuk pelipin

shaharudin ahmad said...

Kita ada semua jenis pasukan keselamatan di Sabah,namun pencerobohan tetap berlaku dgn jumlah yg ramai tanpa dikesan awal.Pencerobohan dgn jumlah yg kecil dpat pula dikesan siap masuk news lgi........

Anonymous said...

Dulu ada ura2 mau bawa Sabah kluar dari M'sia,mau tadbir sendiri ada yg anti semenanjung.C kalang baru je askar penceroboh dah mengelabah blum lgi askar pilipin msuk.Kita tukar lah....ini kali la..apa kau rasa.........................

Anonymous said...

Kalau kerajaan M'sia bawa Datu Esmail Datu Kiram bertemu dgn askarnya bermakna kerajaan M'sia telah mengiktiraf kesultanan Sulu............

Anonymous said...

ya btl 2..spptny kawln antrbgsa msti ketat,xble smbl lwa...wat rondan laut 24jm dgn 4 tau 5 kapal seiring mronda dgn selang 10 mnt tau 15mnt g2 jd jrk kwsan kapal rondaan agk rpt...

Anonymous said...

lau kwaln maritim ketat xkan ada PTI sng kuar msk jak kn...cnthny rokok mcmna ble msk mc djual dkaki 5,mgkn pihk BPR ptt trn pdg pantau kdaan...kt prihtin dgn ngra kt,sal kt xnk jd ngra yg pork pernda

Anonymous said...

BILA SEMANGAT PATRIOTIK SUDAH PADAM,BILA SURUHAN AGAMA TINGGAL,RASUAH BERLUAS-LUASA , BILA HARTA DUNIA KITA PANDANG HANCURLAH NEGARA.MUSUH TAHU KELEMAHAN KITA DENGAN MUDAH MEREKA MEMPERLEKEHKAN KITA.MARWAH KITA TERCALAR MACAM DIPERBUDAK-BUDAKKAN.LIHATLAH NEGARA LAIN SANGGUP BERKORBAN DEMI TANAH AIR MEREKA.BARU 80 HINGGA 100 ORANG MILITAN PEGAWAI KESELAMATAN GUGUP BAGAIMANA KALAU DATANG 20,000 ORANG?ANGKAT BENDERA PUTIHLAH.TIDAKKAH ITU DAYUS?DEMI AGAMA DAN NEGARA HAPUSKAN MUSUH NEGARA.KITA AKAN MATI JUGA.KALAU TIDAK MATI MEMPERTAHANKAN MARWAH BANGSA,AGAMA DAN NEGARA AKAN MATI JUGA KERANA AJAL TIBA.KENAPA JADI PENAKUT..

Anonymous said...

ckp mmg la senang suh kawal ketat la ape la...tp tau tak brape besar, luas n panjang tak kawasan persisiran laut malaysia ni...kalau jumlah org nak masuk askar tu berduyun2 xpela..ni ciput je...kalau berduyun masuk askar bley la bt pondok selang 50 m haa barula pendatang takleh nak masuk....kalau setakat bila dh jd bende2 cmni pastu komen beriye2 pastu salahkan org lain, sape2 bley bt cmtu.cube letakkan diri kt tmpt org yg jage tu baru rase perit ke tak..tinggal anak bini sume tu

Anonymous said...

ckp mmg la senang suh kawal ketat la ape la...tp tau tak brape besar, luas n panjang tak kawasan persisiran laut malaysia ni...kalau jumlah org nak masuk askar tu berduyun2 xpela..ni ciput je...kalau berduyun masuk askar bley la bt pondok selang 50 m haa barula pendatang takleh nak masuk....kalau setakat bila dh jd bende2 cmni pastu komen beriye2 pastu salahkan org lain, sape2 bley bt cmtu.cube letakkan diri kt tmpt org yg jage tu baru rase perit ke tak..tinggal anak bini sume tu

Anonymous said...

cakap pandaila....cube awak plak yg jage kat sane..agak2 cmne ye hehehe

Anonymous said...

bukan kat sabah je...kalau nak org nak masuk kt memane bley masuk...luas ape malaysia ni..ni jd kat sabah..mane tau lain kali kt kg ko ke..haa cmne ko psg la tembok besar kat keliling malaysia baru org susah nak masuk..pastu letak karen..mcm kt kandang lembu tu..mlm je on karen hahahha

Anonymous said...

Tak berani nak komen OVER OVER sebab X tau apa senario sabenarnya d balik insiden itu. Cuma SEDIKIT rasa terkilan camna sampai 100 orang boleh mendarat tanpa dapat d kesan.
Lagi satu.....NASIB BAIK 100 orang, kalau 1 batalion @ 1,000 orang mendarat camna?.
Lagipun kita kan ada RADAR yg dapat memantau perairan SABAH saperti yg d siarkan tv3 sedikit masa dulu.Apakah radar itu sudah ROSAK?.

Anonymous said...

kena sudah...

Anonymous said...

suka2 jak ko ckp tertido.ko ingat senang ka jaga lautan?ko terer sgt ko p lah jaga pulak.anggota kselamatan cukup berkorban tenaga,masa suma tuk jaga bagi kau sedap tido la bangang!! ko tak tau dorang terpaksa tinggal anak bini semata mata bagi kau tido sedap makan sedap sedangkan dorang masa tido,rehat makan pun tak teratur.suka2 ko jak nak mengata...!!!!

Anonymous said...

kesultanan sulu memang diiktiraf, sampai sekarang kerajaan masih membayar wang pajakan Sabah kepada kesultanan Sulu, itu menandakan pengiktirafan yang berpaksikan kepada surat perjanjian asal antara Syarikat hindia Timur British/British dan Sultan Sulu.

Anonymous said...

dah namanya manusia bha..tetap khilaf...
dah terhantuk baru tergadah...

Anonymous said...

barani kerana banar...

Anonymous said...

ATM,PGA,MARITIM,TLDM,NAVY,PDRM (punya la banyak)...
satu pun xdpt halang mereka msuk sempadan...

DAMN , SUCK !!!!!!!

LETAK JAWATAN LAAA CRI KEJA LEN....

WE NEED THE TRUE DEFENDER bukan msuk kerja di atas utk gaji buta...

WAKE UP OR DIE

Anonymous said...

ATM,PGA,MARITIM,TLDM,NAVY,PDRM (punya la banyak)...
satu pun xdpt halang mereka msuk sempadan...

DAMN , SUCK !!!!!!!

LETAK JAWATAN LAAA CRI KEJA LEN....

WE NEED THE TRUE DEFENDER bukan msuk kerja di atas utk gaji buta...

WAKE UP OR DIE

Anonymous said...

ATM,PGA,MARITIM,TLDM,NAVY,PDRM (punya la banyak)...
satu pun xdpt halang mereka msuk sempadan...

DAMN , SUCK !!!!!!!

LETAK JAWATAN LAAA CRI KEJA LEN....

WE NEED THE TRUE DEFENDER bukan msuk kerja di atas utk gaji buta...

WAKE UP OR DIE

Anonymous said...

ATM,PGA,MARITIM,TLDM,NAVY,PDRM (punya la banyak)...apa lgi KOMANDO?
satu pun xdpt halang mereka msuk sempadan...

DAMN , SUCK !!!!!!!

LETAK JAWATAN LAAA CRI KEJA LEN....

WE NEED THE TRUE DEFENDER bukan msuk kerja di atas utk gaji buta...

WAKE UP OR DIE - anakcampurandarah2bangsadirahsia

Anonymous said...

ATM,PGA,MARITIM,TLDM,NAVY,PDRM (punya la banyak)...apa lgi KOMANDO?
satu pun xdpt halang mereka msuk sempadan...

DAMN , SUCK !!!!!!!

LETAK JAWATAN LAAA CRI KEJA LEN....

WE NEED THE TRUE DEFENDER bukan msuk kerja di atas utk gaji buta...

WAKE UP OR DIE - anakcampurandarah2bangsadirahsia

Anonymous said...

ATM,PGA,MARITIM,TLDM,NAVY,PDRM (punya la banyak)...apa lgi KOMANDO?
satu pun xdpt halang mereka msuk sempadan...

DAMN , SUCK !!!!!!!

LETAK JAWATAN LAAA CRI KEJA LEN....

WE NEED THE TRUE DEFENDER bukan msuk kerja di atas utk gaji buta.

perwira dulu x sama dengan sekarang, saudara punya bapa is true warrior..
WAKE UP OR DIE - anakcampurandarah2bangsadirahsia

Anonymous said...

klu ko nie tarer...msuk la bdan brunifrom...mulut mcm longkang....mesti perangai mcm bangkai ko nie kan.....

Anonymous said...

politik tengkorak kamurang la...bab2 senjata boleh politik lagi ka...fikir mcm org sikit bha...

Anonymous said...

klu ko terer sgt ko pegi r berdepan dgn drg...tak bersyukur lagi klu xda anggota kselmatan tah sapa yg kna bdepan dgn drg tue..harap kau...cakap jak besar di sni kau duduk sdp mngadap blog.org di sana bdepan musuh nak kata tgk blog,mkn pun xda masa bangang btl lah kau ni!!!ayat kau macam SIAL X BERAKAL!!!!!!!!1

Anonymous said...

senanh je ko hina atm pdrm. cuba ko ganti kerja diorang boleh? it is not easy task and impossible to cover up all inch of our land. logik la sikit ro. jgn main hentam org x buat kerja. rumah ko pun akan masuk lipas kan walaupun semua entry point ditutup. jangan cakap sedap mulut. ko yg kene wake up or die.

Faizal said...

tgok blik sejarah kesultanan sulu..baru bleh cakap ikut suka..

Faizal said...

biasa lah tu sesetengah manusia tk reti bersyukur apa yg ada di negara kita ni..main cakap jer dah terlampau pandai sangat..ya Allah ampuni lah dosa2 kami berikanlah petunjuk kepada kami aman damai kan lah negara kami dari anasir2 jahat dan kuat kanlah semangat pejuang malaysia.

Anonymous said...

betul! betul!

Anonymous said...

buat semua warga Malaysia, adalah lebih baik kita sama-sama mendoakan keamanan negara kita daripada saling melontar tuduhan yang belum tentu benar atau salah..itu hanya akan menambah dosa kita kerana menabur fitnah..lagipun semua ini akan menambah luka rakyat di Sabah yang selama ini memang menderita. Bentuk muka bumi sabah adalah berbukit bukau,gunung ganang dan paling penting masih luas kawasan hutannya..selama ini perairan Sabah terancam dengan Lanun dan macam2 ancaman. antara faktornya adalah kesan daripada Sejarah sebelum Sabah merdeka di bawah Malaysia. jika dikaji sebenarnya bukan hanya di Sabah, malahan di sarawak dan negeri2 semenanjung juga sebenarnya terlalu ramai yang dapat membolosi perairan negara kita. Cuma yang masuk tidak dengan senjata api. So...berilah sokongan kepada pasukan pertahanan negara..bukan mencelah dan mengutuk yang tidak sepatutnya kerana yang berjuang adalah mereka..kita hanya menunggu dari jauh..jangan politikkan sebarang isu yang boleh mengancam nyawa kami penduduk di Sabah...

kilat said...

untuk makluman pemberontak masuk ke LAHAD DATU menggunakan jalan laut bukan jalan darat..di laut xboleh buat "sea block" mcm kt jln raya boleh buat "road block"...

Anonymous said...

mereka bkan dari MILF, sebelum mereka sampai di Lahad Datu, terdapat 15 orang kumpulan militan ini mati ditembak oleh tentera filipina iaitu tenterAa kerajaan. mereka menyelinap supaya tentera kerajaan filipina tidak kacau mereka, bagi saya dan pandangan pribadi, saya tidak begitu beerminat dengan provokasi ini, sebab di melaka, lanun yang menceroboh ditangkap dan dibicarakan lalu dipenjara, kenapa pula militan dengan senjata tidak diambil tindakan.....inikan pula menceroboh negara, bukan kah satu permainan. saya tak nak panjangkan cerita, pilihanraya dah hampir tiba, masing masinglah kita fikirkannya..

buanasawitto said...

yang menghairankan.. kes penyeludupan, rasuah.. mendapat liputan utama d dada akhbar dan televisyen.. ini sudah masuk seminggu.. berita2 tentang kemasukan askar2 asing ini tidak pula heboh d televisyen khususnya d TV3.. kenapa itu a.. minta penjelasan sikit bro...pikir cincai kaini kes...mo perang sudah ne..

Anonymous said...

ya ka.. Ada sumber yg boleh dipercayai daripada kenyataan kmu ni ka? Show me plz

Anonymous said...

iye benar ayuh kita atasi masalh peningkatan warga asing ini dgn segera, kami rakyat peribumi tdk akn benarkan sabah jd spt singapura(temasik)..ayuh kita cari pemerintah yg benar2 jujur berbakti pd tanahair ...

Anonymous said...

pulis malaysia cuba runding c sultan sulu tu kalau dia mau ambil sabah buli ka dia kasi maju sabah sampai kereta buli terbang-terbang, buli ka dia bagi pendapatan org sabah 10,000 usd sebulan. buli ka dia buat bangunan mcm menara KL setiap daerah sebijik dan buli ka dia bagi BR1S(bantuan rakyat 1 sulu.. hahahaa tguk senjata pun x secangih makan minum pun x tau cukup mana ada hati mau jadi sultan di sabah.

Anonymous said...

Kau lh anjing
Mkn tai plipne...

Anonymous said...

Pulis kpala bapa enkao......agak agak lh.....snjata plipine lgi cngih dri snjata pulis bapa mo tu..puii.....mgkin kow ne bangsa x btemadun......

Anonymous said...

Ne msalah tv3...ne klo kes luar negara dia lh no one..tpi ne kali diam jew,,,,,ne lh nma nya.....hrap advertise yg mhal jew....sory to say

Anonymous said...

biasa lah tu lai tv3 pengampu kalau cerita politik2 cepat apalagi kalau BN punya cerita kalau bab2 nyani nda lurih usin ujanya..

Anonymous said...

lipas ? budu bha ko ni...
lipas kecik, keluar malam...

INi yg masuk ceroboh orang budu!! bukan 1org,ratus!! budu..masakan x tau... bilang ada alat cangih juta2 kesan penceroboh mana??

atau ko yng penakut lipas hahaha...

Anonymous said...

X payah pkai uinpom2 tu bikin berat sj...klu pakai tpi penakut buat apa...

len kali jgn suka cium mulut org idung mu yg da jd kumbahan najis ..hidu bunga puu bau bangkai hahahaha....AMBIK MU>>

Anonymous said...

NI yg siok besaiko sma ko ni...

ko tingok x payah aq pg berdepan sma diorang...
sbb tulis di blo ni pun sda bikin ko PANAZZZZ

belum lgi lidah ku pasang setajam pisau...heheheeh

Anonymous said...

Skg smua masih kabur,hrp sabar peminat sekalian..krjaan pn mau jaga nama juga,korup atau x dorg tetap akan buat sesuatu.stkat salahkan pasukan kslamatan skg pun dorg yg bediri barisan depan siap sedia.bkn korg kan?so juz watch and see...jom kopi2 luuu.

Anonymous said...

abis kampung kue suda lha dekat di felda d sahabat 17 tue , sepkulasi pun bnyk btul , politik la apa lha , tp klu d ckp politik x jga bb npk jga ak penjaat2x tue dgn senjata drng , pling ak tkot bom tue , aduhh kalau kena bekecai , apa2x pun diorang ni ada mission tp ak xleh gtaw lha bb t bnyk sepkulasi lg , mohon kepada tuhan agar xda apa2x berlaku di kmpg kue ni amin ..

Anonymous said...

pelajaran kes nie..atm nie kerja buat apa?cam mana kalau yg datang kumpulan haibat ganas comando indon???semua pertahanan ni fail..gebang sinan sinun kat blog,berdebar lori..facta riil cam kes ni terkejung2...macam mana standart procedure militery???nego tu 1 jam cukup,buat action...nie berbilang hampir 2 minggu nego???fail..menunjukkan lemahnya atm kite(waaaaaa nanges tetiba kenyataan nie)

Anonymous said...

apa sulu nie nak kasih komisyen kapal selam kah?apa sulu nak minta komisyen jet engine??kah kah...aduilaaaa ni la fakta sebenar,pertahanan nugara kita nie super fail,gebang je lebih..riil kecot telor,cam mana kalau yg ceroboh tu berbatalyon mbt leopard indon???nak lari planet marikh ka??

Anonymous said...

ada,betul kah itu,,bawa bakakuk pun tertimbak orang sendiri,ada hati nak jadi,askar north borneo kunun,wakakakaka,kekekekpirahhh,,,kes ni ,permainan politiklah,,ada fahammmm,maka bertenang jerrrr,.klu pun benar ,yg menceroboh tu orang sultan sulu,,senang jer,kita bawa ke mahkammah pbb,di sana diorang PBB tanya rakyat sabah,nak persetujuan rakyat sabah nak di perintah oleh sultan sulu,ker malaysia,,maka keputusan dpd mejoriti.senang kan kan kan,maka kita semua relaks jer,serah kan kes nipada kerajaan,tapi klu pakatan rakyat menang mereka akan serah sabah ni bulat bulat pada philip...

Anonymous said...

apa la nie?hazab betol pertahanan,bagus sabah murdika sendiri la,semenanjong pon anak tirikan sabah sarawak,minyak cuma dapat 5%,pembangunan fail,bagus terbuka minda dunia,apa yang telah umngok buat tu,tak usah ikut sulu/semenanjong,sabah freedom,pasti burjaya,minyak sabah for rakyat sabah..bukan wat semenanjong

Anonymous said...

Tausug pukima sial

Anonymous said...

2 all malaysian terutama sabahan, janganlah kita risau...Yang datang tu tentera Sultan Sulu..mereka tidak mungkin buat apa-apa dengan Sabah kerana perjanjian Malaysia dengan Sultan Sulu adalah gadaian yang perlu dibayar setiap tahun..so sebenarnya Malaysia memberi rezeki kepada mereka..tak mungkin diurang datang untuk mengacau..ada adgenda lain ni kali...wallahualam..by d way..bkan semua tanah di Sabah Sultan Sulu punya jajahan...pls read d real fact..isu minyak..hm........sa rasa semua sama..kjaan pusat kn upgrade royalti minyak di semua negeri..bukan di sabah ja :)....

Jepun 82. said...

btol tu....bende dah jadi xleh nak wat ape dah.... yg penting kita kene bersatu utk menangani @ selesaikan perkara ni...jgn nak saling menuduh sesama kita....selepas perkara ini selesai baru lah boleh nak buat inquary @ siasatan utk cr punca & langkah mengatasi masalah seperti ni berlaku lagi pd masa hadapan....yg paling penting,,,JGN BIARKAN ELEMEN2 PERANG SARAF MENULAR DIKALANGAN KITA...letak tepi jab ego, ideologi politik, beza kulit agama bangsa @ apa saja...mari kita bersatu membantu pihak keselamatan dan penduduk sabah dari pelbagai aspek....

Anonymous said...

Kilat Petir, betul tu saya sokong sangat. Kita tak boleh salahkan pihak berkuasa yang mengadaikan nyawa untuk keselamatan negara. Komen "kanak-kanak riang" menyalahkan orang lain tidak relevan. Jangan tanya apa sumbangan negara untuk anda, tapi tanya apakah sumbangan anda pada negara

Anonymous said...

Kita sbg rakyt malaysia doakn agr rkyat sbh dn ngerinya terhndr dari kganasan dan pertumphn drah.saat genting sprt ini jgn salhkan sesiapa ia pun sudah berlku dan ape yg blku jdkn pgjran.jgn salahkn sesiapa saat2 cmas spti ini.dn kita sbg rkyt plu berusaha satu pdu dn mmrtabtkn tnh ibunda kita dr djajh.sejarah dlu jdkn iktibr..ape yg blku mmbri kita satu sentakn kcil bla kita leka dgn mudah anasir luar mncri pluang..hrp pihak media lbih telus dlm mmberikn mklumat supya kami dapt info dgn tepat usahla berselindung.kami sebgai rakyt malaysia ada hak ingin tahu perkmbagan negara kmi.dgn ini tidaklh kmi bertelagah sesama sendiri ats fakta yg kurang tpt..we hve right..we love malaysia n peace

Anonymous said...

yes...we luv mlysia ***

Anonymous said...

http://www.rumahbicarasulu.com

sila baca ..... kesultanan sulu wujud? malaysia bayar wang pajakan? org sulu dah biasa masuk keluar malaysia macam negara sendiri ?????

Anonymous said...

anda betul..merekka boleh datang cari kehidupan bukan menuntut negeri. atau nak jadi raja.pemerintahan beraja telah lama berlau...sekarang ini telah di guna pakai demokrasi.mereka ni tak ada ilmu pengetahuan sejarah dan pemerintahan barangkali.

Anonymous said...

saya pun nak jadi sultan sabah juga..kalau boleh...tentu seronok jadi sultan.kalau tak di sabah di mana-mana negeri pun boleh lah....jadi sultan orang tak berani lawan...kalau lawan saya sula pakai buluh runcing....heh he..

Anonymous said...

minta lah waris sultan tu tunjuk gran tanah..kalau ada geran bolehlah.Sekarang tanah orang pakai geran tanah,ada di catit nama pemilik di pejabat tanah...orang dulu bolehlah pakai rampas sahaja atau main duduk sahaja..kenalah faham sejarah dan keaadaan semasa.Minta sultan tu tunjuk gran tanah dululah heh he.

Anonymous said...

dulu zaman batu boleh la raja pajak negeri kepada orang putih,hindia timir ka ,apa ka.sekarang kena tanaya rakyat sabah.mereka nak pajak atau tidak kepada sesiapa.Dulu raja2 pakai hentam sahaja apa mereka suka buat.sekarang demokrasi kena tanya rakyat sabah dan rakyat malaysia,tak ikut suka hati raja lagi.kalau pun ada raja.inikan pula tiada raja,cuma waris,entah betul entah tidak.yang saya tahu raja sulu perintah pahlawan,pulau palawan di filifina.minta sama kerajaan filifinalah.kenapa serang malaysia.Perang kepala hotak apa cuma ada ratusan orang .malaysia atau filifina ada dekat sejuta tentera.Mereka nak cari mampus kah.Kerajaan filifina dah bagi autonomi daulunya kepada orang Islam,itulah kuasa politik tertinggi yang mampu dan terbaik umat islam dapat .cukuplah.Tuhan pun tak suruh tamak.Takkan kembali zaman dahulu kala,keaadaan telah berubah jauh.Carilah kuasa politik setakat mampu dan setakat sesui dengan masa.Orang tak guna senjata sekarang ni dalam politi.Guna otak.bukan guna senapang.Mereka ini tak berpelajaran,walaupun dalam kefahaman agama yang mendalam dari biasa.Kenalah ikut peredaran zaman.tak salah bekerjasama dengan kerajaan filifina dalam poltik.Tak jatuh ugama.Nabi pun tak cari kuasa politik,termasuk jesus atau nabi Isa as.Dah tua2 umur 70 pun mau cari kuasa dunia lagikah,mau jadi raja lagi.Nak makan pun tak ada tenaga masih mau dunia.tak sedar diri kah dah nak masuk kubur.....

PENGAINAYAAN & PENINDASAN KEATAS KELUARGA FAIZZAL JINONG said...

Bekas TUDM dakwa dipenjara kerana adu kesalahan pegawai atasan

Nasib bekas Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Faizzal Jinong Abdullah masih tidak terbela, meskipun lebih daripada 20 laporan polis, malah aduan dibuat terhadap Kementerian Pertahanan. Faizzal mendakwa bahawa dirinya pernah dihumban ke penjara, malah keluarganya diberi layanan yang buruk kerana cubaannya untuk mengadu kesalahan pegawai atasan.

Justeru itu, ahli parlimen Parit Buntar-PAS, Mujahid Yusof Rawa tampil bersuara untuk menggesa agar kerajaan memberi layanan yang sewajarnya kepada bekas tentera, "Adalah menjadi satu perkara yang amat dikesalkan sekiranya layanan yang diberikan kepada seorang pesara tentera yang telah begitu lama berkhidmat dinafikan haknya untuk mendapat keistimewaan dan layanan yang sepatutnya."

Pemimpin PAS ini berkata, "Pihak berkuasa khususnya Kementerian Pertahanan haruslah mengambil insiatif dengan menjalankan siasatan tanpa melindungi mana-mana pihak yang bersalah. Buktikan ketelusan yang ada dalam perkhidmatan tentera dengan membawa mereka yang bersalah ini ke muka pengadilan."

Air dan elektrik diputuskan

"Persoalannya kenapakah penderaan dan penindasan perlu dilakukan sekiranya tiada perkara yang hendak disembunyikan oleh mana-mana pihak? Oleh kerana itu sekiranya pihak berkuasa telus dan jujur untuk melaksanakan undang-undang yang ada maka bawa mereka yang bersalah itu ke hadapan tanpa melindungi mereka dalam apa jua cara," katanya lagi.

Mujahid berkata demikian dalam sidang media yang diadakan di pejabat Ahli Parlimen Parit Buntar bersama-sama dengan bekas TUDM, Faizzal Jinong Abdullah yang mendakwa telah ditindas dan tidak mendapat pembelaan sewajarnya selepas persaraan beliau pada bulan Oktober 2008 yang lalu.

Faizzal yang telah berkhidmat selama 23 tahun mulai merasakan beliau dan keluarga ditindas dan diberi layanan yang buruk ketika bersama pasukan tersebut semasa mereka tinggal di kuarters tentera di Blok F4(0-2) di Kuching, Sarawak.

"Saya sekeluarga bukan saja dianiayai dengan bekalan elektrik diputuskan selama tiga bulan dalam keadaan gelap bersama enam orang anak yang berusia antara 5 hingga 17 tahun, tetapi juga dihumban ke dalam penjara apabila cuba untuk mengadu kesalahan pegawai atasan kepada pihak yang berkuasa," kata Faizzal.

Faizzal menceritakan kronologi peristiwa ini, "Sehingga ini lebih dari 20 laporan polis telah dibuat di Negeri Sembilan dan juga Sarawak, tetapi tiada satu pun yang diambil tindakan. Pihak berkuasa membuat spekulasi dan menuduh saya tidak bekerjasama dengan mereka dalam program persaraaan tetapi sebaliknya mereka cuba menghalang saya dari membongkar penyelewengan yang berlaku sehinggalah pelbagai kezaliman dan penindasan yang telah dilakukan bukan saja terhadap saya tetapi juga keluarga."

Puluhan laporan polis

Isterinya Che Murni Dara Mat Zain turut menunjukkan bukti puluhan laporan polis yang telah dibuat bagi menuntut supaya mereka diberi pembelaan yang sepatutnya tetapi segalanya tidak berlaku.

"Aduan kepada Komander di Pengkalan Tentera Udara di Kuching dan juga di ibu pejabat TUDM di Kuala Lumpur pernah kita lakukan. Begitu juga kepada Kementerian Pertahanan tetapi tiada apa-apa tindakan yang mereka ambil bagi membawa mereka yang menganiayai kami."

"Sebaliknya pelbagai cara dan bentuk penderaan mereka lakukan. I

Masih diancam dan diugut