Followers

Wednesday 31 October 2012

SURAT SEORANG WARGA MARHAEN KEPADA PM MENGENAI PENYERAHAN TANAH TENTERA DI KOTA BELUD



Dato' Sri.......

Saya terpanggil untuk memberi pandangan mengenai kenyataan PAT untuk penyerahan tanah askar di Kota Belut (1,020 ekar). pandangan tersebut adalah:

1. Kenapa harus tanah latihan tentera itu diserahkan kepada kerajaan sedangkan tentera perlu mengadakan latihan secara konsiten dan berterusan?. Kalau tanah ini diserahkan, ke mana lagi askar nak buat latihan?. 

2. Adakah Kerajaan negeri bersedia menganti tanah sebegitu luas sedangkan semua tahu tanah adalah terlalu mahal dan `scarce'?.

3. Kenapa tanah itu tidak dibangunkan untuk menjaga kebajikan anggota tentera yang sedang bertugas mahupun yang telah bersara?. Tanah itu lebih baik dibangunkan untuk membina rumah kepada anggota tentera dan bekas pesara dan dijual dengan harga murah.

4. dalam keadaan sekarang, PBTM tidak lagi mampu memberi kebajikan kepada bekas pesara?

5. Langkah ini akan memberi kesan besar kepada kerajaan negeri dan persekutuan yang dilihat tidak memberi perhatian kepada ATM secara keseluruhannya khususnya menjelang PRU13. Ditakuti pembangkang akan mengeksploitasi isu ini bagi kepentingan mereka.

6. Keadaan ATM telah `berubah' tidak sepertimana ketika Dato Sri dulu. Tolonglah Dato Sri bantu anggota tentera.

**Apakah pandangan tuan/puan mengenai isu ini. Wajarkah tindakan yang dilakukan oleh ATM merupakan tindakan yang bijak atau sebaliknya. 

# Artikel mengenai penyerahan tanah askar boleh lihat sini.


No comments: