GERAKSARAF (GS) mengikut definisi tepat membawa maksud “Penggunaan
propaganda dan tindakan lain yang dirancang untuk mempengaruhi pendapat, emosi,
sikap dan tingkahlaku kumpulan sasar pihak sahabat dan golongan berkecuali bagi
mencapai matlamat pihak penganjur” manakala PERANGSARAF (PS) pula ditujukan
khusus kepada pihak seteru atau bakal musuh atau musuh sebagai kumpulan
sasarnya
.
Maksud “Propaganda” pula sering
disalaherti oleh banyak pihak dengan mendakwa bahawa apa yang diperkatakan oleh
pihak lawan adalah propaganda dan apa yang diperkatakan sendiri bukan
propaganda. Sebenarnya, Propaganda adalah sebarang bentuk komunikasi yang
digunakan untuk mempengaruhi pendapat, emosi, sikap dan tingkahlaku sesuatu
kumpulan sasar bagi memanfaatkan pihak penganjur.
GSPS merupakan antara elemen
terpenting dalam transformasi rakyat menjelang PRU 13 kepada BN dan PR kerana
GSPS adalah sebahagian daripada komponen Peperangan Informasi. Sudah semestinya
media baru (siber) menjadi landasan utama untuk penyebaran propaganda sekali
gus berlakulah perang propaganda yang bersifat maklumat benar, separuh benar
dan pembohongan. Ketiga-tiga kategori propaganda ini pula dicetuskan oleh
sumber Putih (identiti sebenar), Kelabu (identiti disamarkan) dan Hitam (Identiti
Tidak Dinyatakan).
Nilai keberkesanan propaganda
bergantung kepada tema, simbol dan mesej yang tersurat bagi mencapai objektif
atau matlamat yang diinginkan yang tersirat. Rancangan GSPS pula berkait rapat
dengan kawalan kempen yang terkoordinasi dan menyeluruh. Teras kekuatan
Rancangan GSPS turut berlandaskan kepada keupayaan Propagandists dalam
menganalisis kekuatan, kelemahan, persekitaran dan susceptibility kumpulan
sasar (pemilih berdaftar) supaya ianya berimpak tinggi.
Justeru, kemenangan PRU 13 akan
berpihak kepada mana-mana parti yang dapat menguasai GSPS khususnya dalam War
of Perceptions di kalangan pengundi berdaftar terutama golongan
pertengahan.
No comments:
Post a Comment