Followers

Monday, 10 October 2011

What Is Blue Water Navy

The term Blue Water Navy is a colloquialism used to described a maritime forces capability of operating across the deep waters of open oceans or in a simple word 'the ability of a maritime forces to exercise sea control at wide ranges' and the fleet should be able to operate on the high seas. Now does RMN capable do it?

 

The answer is yes, RMN has sent numbers of her vessels to operate in the Gulf Of Eden and she is capable.

Navy The Best.

3 comments:

Usop Sontorian said...

Khabare semua. Inilah yang Wak rasa bagga sebab anak muda sekarang boleh berbahasa inggeris. Wak dulu pon masa SRP kira tinggi juga inggeris, dapat 6. Kira kat Parit Sonto ni Wak jadi macam bahan rujukan jugalah. Tapi sekarang Wak dah tua, pandangan pun kabur, apa yang ditulis tu kira Wak akur sajalah.
Cuma Wak mohonlahkan, kalau ditulis rumi tu teranglah sikit mata Wak ni. Tapi kalau nak tulis inggeris pun Wak tak halang, Wak ikut saja.

Navy The Best said...

Terima kasih atas komen Wak Usop. Saya hargai setiap komen pembaca terutama Wak Usop yang sentiasa kelakar dan positif. VMT Wak Usop.

Usop Sontorian said...

Khabare..sebenarnya masa Operasi fajar berlangsung Wak berada di penghujung latihan peralihan selama 18 bulan. Wak dengar juga perihal operasi tersebut, apa yang Wak banggakan ialah kalau sebelum ini navy hanya beroperasi disekitar lautan maritim Malaysia, tapi op fajar Wak lihat telah memberi ruang kepada navy untuk maju kehadapan. Tak tahulah Wak bagaimanalah anak-anak buah Wak dari cawangan setor masa belayar tu. Wak yakin, kalau tak pingsan harus tergolek atas katil.
Wak kagum sungguh dengan ketabahan mereka harungi pelayaran ke luar negara tu. Wak pun kalau boleh nak belayar sama, boleh kenal tempat orang, tapi Wak tak tahan mabuk muntah. Wak angkat tangan saja lah. Dulu masa Wak di kapal dulu, bila Wak cerita sama orang rumah yang Wak mabuk, dia bilang tidur sajalah. Apa dia ingat kapal navy tu macam kapal pelancung ke? Tapi sayang juga orang rumah Wak dengan Wak, selalu bila dia dapat tahu Wak nak belayar, selalu dia bekalkan asam kecut (asam boy).