Followers

Wednesday 22 February 2012

MANJUNG MARI TERLONDEH SUDAH


Di kalangan blogger, nama Manjung Mari agak dikenali apatah lagi paparan yang dikeluarkan semuanya mengkritik Kerajaan Barisan Nasional dan sering membuat tohmahan terhadap TLDM. Ramai yang tertanya-tanya sia dia, bagaimana dia ada akses tentang maklumat dalam TLDM dan berbagai lagi. Namun segala-galanya terbongkar apabila ada dikalangan sahabat blogger yg tidak berpuas hati dengan beliau yang sering menggunakan kata-kata kesat dan tidak bermoral terhadap individu-individu tertentu.

Nak tahu siapa dia..cuba lihat gambar ini…


Mengikut blogger Taiping Mali, beliau sebenarnya tidak mengenali MM secara dekat, namun asakan serta tohmahan yang dibuat terhadapnya membuatkan beliau mencari sampai ke lubok cacing siapa itu Manjung Mari dan Alhamdulillah berkat usaha tersebut maka segala yang diingini terhasil… MM merupakan seorang bekas anggota TLDM berpangkat Laskar Kanan yang dikaitkan dengan Laksma Haji Imran yang sama-sama berusaha untuk menumpaskan MB Perak Dato’ Seri Dr Zamri dengan apa cara sekalipun.

Saudara MM atau lebih tepat Mohd Desa bin Ahmed telah berkhidmat dengan TLDM selama hampir 22 tahun dan bersara pada tahun 2002 dengan pangkat di sandang Laskar Kanan TNS(L). Agak menghairankan NTB, kenapa beliau pencen sebagai LK…tidak berniat untuk MENGHINA apatah lagi untuk MENYERANG MM secara peribadi, namun hasil semakan dengan sahabat-sahabat lama yang turut sama pencen terutama di kalangan warga BEKALAN, masalah ke kapal adalah masalah utama beliau dengan TLDM. Beliau dikatakan sanggup tidak menghadiri kursus Bintara Muda, sanggup tak naik pangkat asalkan jangan jawatkan beliau ke kapal. Wallahhuaklam…kata mereka lah, betul atau tidak hanya saudara Mat Desa@MM yang mampu menjawabnya.

Dari segi rekod perkhidmatan NTB tak ada akses dan biarlah kelemahan beliau kekal sebagai maklumat sulit, kerana seandainya NTB turut mendedahkan kelemahan beliau maka NTB tak ubah seperti blogger pro pembangkang yang sememangnya suka mengaibkan orang. Menurut maklumat TM juga Saudara Mat Desa kini bekerja di Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd yang berpangkalan di TLDM Lumut.

Persoalan yang timbul ialah, tidakkah Saudara Mat Desa rasa segan dengan perwatakan saudara bercorak ulamak namun suka menggunakan kata-kata nista dan kesat terhadap individu tertentu? Adakah itu yang dididik oleh PAS atau mana-mana ulamak. Adakah fitnah itu menjadi asas perjuangan saudara? Kalau itulah prinsip saudara, NTB rasa, eloklah lucutkan kopiah di kepala, janganlah berwatak sebagai ulamak. Sebaiknya berseluar pendek dan bersinglet sahaja. Dimanakah nilai-nilai murni yang telah diterapkan oleh TLDM kepada saudara? Dan yang terakhir, lengkapkah perkhidmatan mahupun pengetahuan saudara jika disepanjang perkhidmatan sekalipun kaki tidak dijejakkan ke KAPAL DIRAJA.

Nasihat NTB, berubahlah sikap yang sedia ada, Allah Taala menjanjikan balasan yang setimpal akan apa yang kita lakukan. NTB harap Bro MM berubahlah, berblogginglah secara positif, elakkan kata-kata nista dan kesat, janganlah seronok mengaibkan orang sebelum DILONDEHKAN orang lain di khalayak ramai. Sebagaimana isu terkini Bro Manjung Mari dok jatuhkan kredibiliti PTL dan seolah-olah seronok memalukan beliau. Nah sekarang tidakkah Bro MM takut kalau-kalau setiap inci permasalahan Bro semasa perkhidmatan dulu dibuka untuk tatapan umum!!! Namun saya yakin ianya tidak akan berlaku sebab sebagaimana yang NTB sedia maklum PTL bukanlah bersifat sedemikian dan orangnya sentiasa cool, tak luak sedikit pun pangkat mahupun gaji beliau, malah beliau lebih dihormati. Masih belum terlambat untuk Bro MM, paling tidak kita minta maaf dengan orang yang kita sakiti. 


Navy The Best
Sumber: Taiping Mali

15 comments:

manjung said...

Tak sedaq diri sungguh 2 ekoq ni...dah hampa berabih duit kerajaan hampa dok kutuk pulak no...memang macam haram la. Yang tok haji tu pulak apa ke jadahnya tak pernah nak bersyukur. MM ko ni memang kaki belit la...

Anonymous said...

juak2 pas yg cenggini memang ramai sgt! hidup bak parasit!! menumpang senang dgn kaum kerabat2 pas, ulamak & ustaz pas tp tak pernah senang pun!! sbb selalu makan duit kutipan ceramah yg ntah banyak mana dah!!

Unknown said...

Sapa tak sedih bilamana bekas navy yang dah dilatih dengan pelbagai bentuk disiplin akhirnya menjadi petualang...NTB lihat ianya jarang berlaku dikalangan Bintara, mungkin sebab Kursus Induksi yang diterapkan oleh Wisma Bintara berjaya. NTB rasalah dah tiba masanya Presiden JRC kena buat benda yang sama, Kursus Induksi bagi semua LK yang baru naik untuk bentuk semula keperibadian mereka.

Askar Setia said...

jika dibaca entri-entri yang terdapat di Manjung Mari, saya dok bayangkan seorang pemuda yang hatinya memberontak, tidak percaya pada sistem dan brutal.

tp, bila dah tengok sendiri siapa Manjung Mari yang sebenar.... terkejut saya. seorang yang berpewatakkan seperti seorang 'alim, rupanya yang mengeluarkan entri fitnah, kutuk mengutuk, bahasa kesat dan perkataan lain yang amat menyakitkan hati.

selagi masih ada hari esok, Manjung Mari masih sempat memohon maaf. Pohon la maaf...

Unknown said...

Untuk Anon 0435, maaf NTB terpaksa delete komen anda yang berbentuk maki-hamun. TLDM tidak pernah mengajar kami untuk memaki hamun orang apatah lagi untuk mengeluarkan kata-kata nista terhadap seseorang walaupun orang itu banyak buat fitnah dan penghinaan kepada TLDM. Harap maaf.

Skidrow Cross-Finger said...

dihari tua ni, pi bertaubatlah.. sebok nk politik.. kalo takat jadi lalang ditepi highway watpe nk sebok politik.. kalo jd wakil rakyat, berbaloi la jugak.. last2 sape dpt untung? politician jugak dapat.. depa hape pedulik pasai hg.. setakat datang tgk hg sekali bek xpayah.. aku pon boley..
oyeah..

Anonymous said...

Oleh Angry Lady Bird
Dah lama sangat aku tak komen kat blog navy nie. Bukan tak minat tapi sibuk cari rezeki nak bantu suami tambah pendapatan selepas tamat kontrak dengan navy dan nak besarkan anak-anak. Terkejut berok aku bila baca cerita kali ni pasal pendedahan siapa Manjung Mari. Ni budak aku dulu lah woiii dia pangkat last LK STN(L), nama dia Mohd Desa Ahmad ke Ahmed aku tak berapa ingat (anak buah stor ramai nak buat camner), asal Taiping, Kg Air Putih kalau tak salah la dan tinggal kat Sri Manjung Fasa 1A. Memang betul, sepanjang masa dia tahu nak draft ke Pelandok-Depot Logistik, Depot Logistik-Pelandok, unit last dia Maritim Lumut. Sepanjang 22 tahun service dia, base-base-base, PPA selalu pertikaikan dia, asal keluar Draft Order naik kapal saja, berjela-jelalah surat dia keluarkan, kebajikanlah, kesihatanlah, habis pegawai dia mintak tolong untuk sign surat permohonan pembatalan pertukaran dia ke kapal. Aku bukan nak api-apikan blog ni tapi memang mangkok ni selalu susahkan orang. Banyak kali dah budak STN(L) yang tak bersalah jadi mangsa dia, elok baru nak rasa duduk Base tak pasal-pasal kena naik kapal sebab mangkok ni punya sebab. Korang tahu tak, bila junior naik pangkat mulalah dia buat muka fed-up, dok complain gaji tak naik lah, welfare tak jagalah, kerja dia rajin lah....pigi dah...aku ingat lagi dia pernah buat surat menolak tawaran PPA bahawa dia tak akan buat sebarang complain kalau perkembangan kerjaya dia terhalang disebabkan masalah dan alasan yang dia selalu bagi kat navy...standard lah kan ***, cakap berapi tapi macam sial.

Wooo kalau nak ceritakan detail pasal si Mat Desa ni, banyak dalam kantong aku. Aku tak tahulah camana orang PAS boleh terima dia, korang tahu tak masa dia kat Depoh Besar Logistik dulu, banyak kali supplier complain pasal mangkok Mat Desa ni, kaki PAU duit No 1, percent jangan kiralah, kalau tak mana boleh hidup wehhh..gaji koperal, anak ramai (3 lelaki, 1 perempuan). Kaki telan duit tuuu..tak caya buatlah semakan dengan Protela ke PPA ke, bersepah. Tapi navy kesian kat dia sebab anak ramai, isteri tak kerja, kebajikanlah, macam-macam lah lagi. Bagi peluang kat dia, tapi last-last dia makan tuan. Ni lah dikatakan melepaskan anjing tersepit, digigitnya kita balik. Masa berhenti dulu bukan main nak berubah kononnya, nasihatkan yang junior supaya kerja rajin, jaga imej STN(L), menyampah aku. Dasar kaki RASUAH. Korang tahu tak dia ni banyak buat duit, tak caya tengok tempat dia kerja sekarang, sebelom aku berhenti dulu dia di Bahagian Perolehan Dockyard Lumut, kan ke tempat buat duit tu....Nasihat aku, jangan dibuat kawan orang macam ni...makan tuan.....

Oleh Angry Lady Bird

Anonymous said...

Tu dia hang pa tutoh dia sunggoh-sunggoh nor. mampuih bekas navy sorang ni nak tepih. Benda lagu ni mau kecoh satu Manjung. Haram tak kluaq rumah dah Mat Desa ni, silap-silap masuk kem pon kecut.

Usop Sontorian said...

Wak tahu nak tulis apa lagi dah sebab Wak dah komen cerita kat atas sana dah. Cuma Wak tak tahu kat mana dia kutuk PTL ni, waduhhhh..jangan gitu Leading Mat, ada baiknya Laeding Mat mintak maaflah dengan PTL kalau betol Leading Mat cakap bukan-bukan pasal dia.

Wak rasa Leading Mat hentikanlah buat cerita buruk pasal orang, janganlah diguna sikap yang sama memaki orang tak tentu pasal. Kita dah tua Leading Mat, dah pencen. Kita buatlah cara pencen dan cara orang tua, lagi orang segan dengan kita. Sebab tu Wak dari dulu tak gemar main politik, nanti kalau orang londeh kan Wak..waduhhhhh marah nanti orang rumah Wak..Wak nasihatkan mintak mahap sajalah dengan PTL.

Anonymous said...

guna nama navy tp pngecut...komen xsealiran byk yg didelete

Anonymous said...

Mohon di hebahkan blog ini secara besar besar kerana Mat Desa semakin melampau dan sedang menggila pada PRU 13

Anonymous said...

Orang dalam navy banyak yang x betul.. org yg betul x boleh dok dlm navy. Hanya org yg x betul je boleh hidup. Sy sayang navy tapi sy benci dgn sikap sesetengah manusia dlm navy yg berlagak bagus dan suka cari kelemahan org. Manjung mari x harus dipersalahkan. Dia ialah manifesto atas kelemahan sistem latihan dan pemerintahan dlm navy.

Anonymous said...

Kenapa anggota darat dan udara jarang sekali dengar mengutuk? Satu yg x dpt aku lupa dlm training yg diajar kat aku 'Fuck your smile'.

Anonymous said...

Navy hidup atas duit cukai rakyat dan hasil makhsul negara. Setiap rakyat berhak kritik, tanya, ambil tahu apa yg pekerja yg di bayar gaji guna wang cukai rakyat dan hasil negara buat...kritik kerana sayang negara. Kalau tidak ramai durjana akan ambil kesempatan. Jgn syok sgt nak pertahankan. Atau pengendali blog ni makan gaji utk pertahankan kritikan.

Unknown said...

teman saudara di mana pun anda berada . Smoga apa yg saya
sampaikan ini bisa bermamfaat buat saudara
semuanya dan tujuan
saya hanya ingin berbagi buat saudara semuanya….SAYA Sdh Hampir 8 Tahun bekerja sbgai (TKW) di
MALAYSIA. Gaji Rp 3.500.000/bulan. Itupun jka lembur
smaleman,gaji di naikkan. Tiap kali Sya tringat sma
KELUARGA di Kampung. Mngkin KANGEN,krn sdh lama
tdk ketemu. Sbgai Ank ke-1,Sya wajib mmbantu
KELUARGA. Mka dri itu tiap bulan Mngirim : 1/2 Uang dr Gaji Bulanan yg Sya Trimah. Smua ini ku lkukan sbgai
Rasa Hormat,Tnggung Jwab,& sbgai Tlang Punggung
KELUARGA. Bsa Memenuhi Kebutuhan Prekonomian
KELUARGA tiap Bulannya. Agar bisa MENGURANGI BEBAN
PIKIRAN,MASALAH srta DERITA yg slma ini KELUARGA
Sya alami hingga kni. Alhamdulillah. #DOA .SAYA.SEKELUARGA.TERKABULKAN# Kmrin,saat Lembur
tngah malam,ada satu Krabat/Tman TKW dtang &
berbcra pnjng Lbar dgn Sya. Mngenai (SOLUSI) dri smua
mslah yg Sya Sekeluarga alami. Dberiknlah Sya
No.Ponsel : => ☎< 082-310-142-255 > AKI DARMO, Pda
saat itu Sya lansung HUB/TELPON AKI KARYA. Sya Berbcara dgn AKI DARMO sngat Lama dan
Membrithukn tntang smua PERMASALAHAN yg slma
ini Sya SEKELUARGA Rasakan dan Mengalaminya.
SYUKUR AKI DARMO Mengerti tntang apa yg
Sya Rasakan SEKELUARGA. Dbrikanlah #SOLUSI/ JALAN# agar smuanya HILANG dari Kehidupan Sya
SEKELUARGA & tdk akan trulan kmbli. Dlm Hati Sya
brkta.#AMIN#.agar ini mnjdi KENYATAAN.''SUMPAH DEMI TUHAN'' Ini
Bener2 TERBUKTI & MENJDI KENYATAAN di dlm Khdpan
Sya. Awalx Sya tdk prcaya smua ini,tapi KEYAKINAN
Sya sngt meyakinkan ini psti,dan Sya Melaksanakn
prosedurnya yg di
Perintahkn AKI DARMO Dan akhirnya Sya sngat kaget dan tak bisa berkata-kata lgi,Melihat & Men
dengar ini Benar2 TERJADI.. Apabila Krabat/Tman2 TKW
Ingin Sperti Sya. Kmarin Menang
Dpt : Rp250jt.
Slhkn HUB/TELPON Lansung AKI DARMO di : => ☎+< 082-310-142-255 > Dimna AKI DARMO Siap & Sanggup Membntu Kerabat/Tman2 TKW''JP'' hari ini.
Sya SEKELUARGA sngat brsyukur skali,krn skarng
HIDUP Sya sdh tdk MISKIN lgi. hingga saat ini Sya sdh
Membuka USAHA bru & punya Tabungan Sndri di
BANK,srta bsa membantu KELUARGA di Kampung. Ini
smua yg Sya Proleh & Miliki Sndri,Berkat AKI DARMO Kerabat/Teman2 TKI/TKW..,yang ingin merubah
nasib seperti saya silahkan tlpon, AKI DARMO di
nomor. => ☎ +< 082-310-142-255 > beliau tidak menerima sms
dan BUAT TKI/TKW YANG MAU PULANG
KAMPUN untuk BERTEMU sama keluarga nya, AKI DARMO MEMBUKA KESEMPATAN UNTUK JACPOT MALAYSIA-SINGAPURA-HONGKONG-THAILOTRY-LOTTO -TOTO-MAGNUM DLL MENYEDIAKAN
MULAI DARI 2 ANGKA SAMPAI 6 ANGKA TERGANTUNG
ANGKA YANG ANDA MINTA SAMA AKI KARYA .TERIMA
KASIH WASALAM -ATAU KTIK ALAMT BLOG AKI-http://pendidikan-merangin.blogspot.co.id