Followers

Tuesday 21 February 2012

TAHNIAH KEPADA KEPTEN YANG DIPERTUA TLDM


Panglima Angkatan Tentera Perancis Edouard Guillaud (kiri) menyampaikan pingat 'Commandeur de la Legion d'Honneur' kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris 
Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, dianugerahkan pingat “Commandeur de la Legion d’Honneur” oleh Presiden Perancis Nicolas Sarkozy pada 20 Feb 12. Anugerah itu yang mengiktiraf peranan penting yang dimainkan oleh Sultan Sharafuddin sebagai Sultan Selangor dan Kapten Yang Dipertua Tentera Laut Diraja Malaysia  disampaikan oleh Panglima Angkatan Tentera Perancis, Edouard Guillaud di French Residence.


Congratulation
Sultan Sharafuddin diiringi anakanda baginda, Tengku Zatashah, pada majlis penyampaian anugerah itu. Turut hadir Duta Besar Perancis ke Malaysia, Martine Dorance. Dalam ucapan baginda, Sultan Selangor bertitah baginda amat berbesar hati untuk menerima anugerah berprestij itu dan melahirkan harapan hubungan antara Malaysia, bukan Selangor sahaja dan Perancis akan terus berkembang.
“Sebagai Kapten Yang Dipertua Tentera Laut Diraja Malaysia, beta amat bangga dengan kerjasama antara Tentera Laut Diraja Malaysia dan Tentera Laut Perancis. Dua buah kapal selam Scorpene kami (Malaysia) dikagumi oleh banyak pihak di rantau ini.
“Dan latihan anggota tentera laut kami, kebanyakannya di Brest, di mana mereka turut belajar bahasa Perancis, memperkukuhkan lagi hubungan kami,” titah baginda.


Sultan Sharafuddin Idris Shah bersama Edouard Guillaud (empat dari kiri) dan Martine Dorance (tiga dari kanan) pada majlis penganugerahan Commandeur in the Legion of Honour di Kedutaan Perancis, Kuala Lumpur
Guillaud, dalam ucapannya berkata, anugerah tertinggi Perancis itu dianugerahkan pada pemimpin penting dan warganegara negara yang menjalin hubungan dua hala baik dengan negara itu. “Inilah bagaimana Presiden Republik Perancis memberikan merit kepada baginda (Sultan Sharafuddin) dalam perkhidmatan di Malaysia, angkatan tenteranya, angkatan tentera lautnya dan juga dalam perkhidmatan kepada rakyat di Selangor,” katanya.
Beliau juga melahirkan penghargaan atas bantuan Sultan Sharafuddin dalam membantu mereka membina program kapal selam antara TLDM dan Tentera Laut Perancis.




Navy The Best mengucapkan tahniah kepada Kapten Yang Dipertua TLDM atas pingat yang diterima..Bravo Zulu!!

No comments: